Komu se nelení, tomu se zelení – mladí podnikaví Tygři

1. 11. 2024

Letošní podzimní prázdniny strávili někteří žáci našeho gymnázia na kurzu podporujícím podnikavost – na Business kempu. Akci organizovalo Moravskoslezské inovační centrum (MSIC) v přírodě nedaleko Jablunkova. Kromě bohatých zkušeností si naši tygři odnesli i cenné kontakty.

Začátkem letošního dostali žáci čtvrtých ročníků nabídku zúčastnit se Business Kempu, který pořádalo Moravskoslezské inovační centrum, a.s. společně s Agenturou pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Naši žáci se mohli těšit nejen na spolupráci s prestižními organizacemi, ale i na užitečný program jako třeba základy produktového managementu či sestavení business plánu. 

V neděli 27. října se tři naši tygři – Andy Baštinská, Terka Matoušková a Martin Kaštovský – vydali vstříc novým zkušenostem přímo do Jablunkova, kde se akce konala. Po prolomení počátečních bariér se začali účastníci ihned seznamovat s podnikáním, představovali své vztahy k podnikání a na konci každého dne zhodnotili jeho průběh. 

Sváteční pondělí bylo nabité nejrůznorodějšími aktivitami. První větší výzvou byla pro žáky aktivita jménem Elevator Pitch, při které se pokoušíte doslova prodat případnému investorovi za minutu či méně – jako byste jeli ve společném výtahu, nikdy ale nevíte, kdy bude investor vystupovat. Ovšem nezapomnělo se ani na čím dál populárnější trend – psychohygienu. Studenti si osvojili dechová cvičení i práci se stresem, který je přirozenou součástí podnikání. Zdaleka však nejpodstatnější aktivitou dne bylo seznamování se s business plánem, česky podnikatelským záměrem. Celou jeho strukturou nás provázeli mentoři z úspěšných firem, jako je například Walmark. Ve večerních hodinách naopak žáci poznali regionální firmu Renderwaves, která se zabývá vývojem tzv. 3D-enginu pro programování aplikací ve školství nebo animacemi pro komerční účely.

Úterý se neslo v duchu sestavování konkrétních podnikatelských záměrů. V rámci něj bylo nezbytné zpracovat podklady obsahující finanční plány, analýzu konkurence, samotný produkt či SWOT analýzu. Účastníci se rozdělili do několika skupin dle svých preferencí, od restauratérství přes streetwearové oblečení po mobilní aplikaci. Navíc jim pod odborným vedením byly představeny základy budování značky, brandingu a marketingu. Večer pak patřil opět přednášejícím – slečně Veronice Hývnarové, která si prošla stejným projektem před dvěma lety a nyní má již vícero živností, a panu Petru Kantorovi s projektem Mládež kraji, při kterém není nutné mít vysoký vlastní vstupní kapitál ani živnost, avšak nutně potřebujete zajímavou vizi. S náklady vám pomůže MŠMT až do 50 procent. 

Středu, tedy poslední den projektu, lze nazvat pomyslným vrcholem celého projektu. Podnikatelské záměry byly prezentovány komisi, složené ze zástupců Komerční banky, MSIC, iniciativy Můžeš podnikat a Veroniky Hývnarové. Díky této zkušenosti si mohli účastníci otestovat své prezentační schopnosti pod tlakem ve stresujícím prostředí. Následná reflexe odhalila silné i slabé stránky každého z projektů. Poté proběhla již jen krátká reflexe projektu, doporučení dalších seberozvojových aktivit a rozloučení.

Celý 4denní workshop žáci označili za přínosný, a navíc některým pomohl v rozhodnutí, zda chtějí podnikat, nebo je naopak od něj odradil. Kreativita provázela celý projekt a nejednoho účastníka motivovala k prohloubení znalostí v podnikání.

Související články


« zpět