TPA Učící se škola
Naše škola je partnerem projektu Moravskoslezského kraje s názvem „TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání“ (reg. č. CZ.10.03.01/00/22_003/0000072), který realizuje organizace KVIC, Nový Jičín, p. o. V rámci projektu KVIC odborně zajišťuje Soustavnou a cílenou podporu škol a jejich transformaci na učící se organizace. Do projektu bylo vybráno 20 škol (ZŠ a SŠ), kterým bude v průběhu let 2023–2027 poskytována systematická metodická a finanční podpora.
Za pomoci projektu chceme transformovat naši školu na učící se organizaci, která:
- má schopnost pružně reagovat a přizpůsobit se požadavkům klientů a překotného technologického vývoje;
- přijímá a vytváří vlastní inovace;
- využívá vlastní kapacitu pro realizaci svých vizí;
- vytváří podmínky pro individuální a hlavně společné učení všech svých zaměstnanců.
Proč?
- chceme kopírovat současný trend ve firmách a dnes i ve školách;
- chceme být konkurenceschopní – mezi školami;
- chceme mít konkurenceschopné absolventy;
- chceme zajistit udržitelnost systému – bez kompromitování schopnosti budoucích generací uspokojit jejich základní potřeby a udržet jejich životní úroveň.
Kam směřujeme?
- k vysoké kvalitě pedagogického vedení školy;
- k aktualizaci vize a hodnot gymnázia tak, aby byly orientované na kvalitu učení;
- k prostředí, které je podnětné a přátelské k zavádění změn;
- k systematickému sledování vzdělávacího pokroku žáků;
- ke kvalitní spolupráce všech aktérů školy.
Jak to bude probíhat?
- analýza vzdělávacích a rozvojových potřeb školy;
- nastavení akčního plánu změny;
- podpora průvodce změnou (externí odborník – mentor);
- tréninkové programy zaměřené na osobnostní a profesní rozvoj (společné pro všechny zapojené školy);
- vzdělávací programy pro školu dle identifikace jejích potřeb;
- vznik a fungování učících se týmů na škole;
- podpora supervize odborných pracovníků na škole;
- sdílení zkušeností mezi školami;
- tuzemské i zahraniční stáže do učících se škol.
Proběhnou kurzy a sborovny
- Plánované společné vzdělávání pro školy vedení škol (ředitele a jejich zástupce)
- Vzdělávání pro vybrané pedagogy školy
- Mentorské dovednosti 96 h
- Abeceda začínajícího učitele 80 h
- Uvádějící učitel 40 h
- Třídní učitel 48 h
- Práce ŠPP s pedagogickým sborem 32 h
- Sborovny zaměřené na roční vyhodnocování plánu změny 3x 14 h
Na konci projektu může mít škola
- 3 interní mentory
- 3 proškolené třídní učitelé
- 3 proškolené uvádějící učitelé
- 2 proškolené začínající pedagogy
Po ukončení kurzů v průběhu celého projektu
- Bude probíhat systematická práce a podpora účastníků (sdílení, reflexe, učící se týmy…)
Další vzdělávání pro školu dle potřebnosti
- RWCT
- RWCT nástavba
- Typologie
- Wellbeing
- Hodnocení
- Gramotnosti
- Práce se znevýhodněním (zdravotním, sociálním…)
- Týmová spolupráce
- Práce se vztahy ve třídě
- Inovativní metody ve výuce
- Komunikace s rodiči, jak vést rozhovor
- Práce s emocemi
- Genderová problematika
S čím musíme jako zapojená škola počítat?
- Časová náročnost
- Uvolnění pedagogických pracovníků na vzdělávání a podpora jejich dalšího rozvoje (vybrané dlouhodobé vzdělávání bude podpořeno refundací mzdy)
- Pravidelné scházení se, učení se navzájem, vyhodnocování činnosti, plánu změny
- Otevřenost vůči ostatním školám
- Možnost poskytnout prostory pro školení
Jak jsme na tom po prvním roce fungování v projektu? Máme:
- 2 interní mentory (Mle, Bat)
- 1 proškoleného třídního učitele (Pla)
- 1 proškoleného uvádějícího učitele (Ště)
- 1 proškolený učitel na RWCT (Gar)
- Exkurzi do inspirativních škol v ČR (Brno, Otrokovice, Olomouc), duben/2024 (Kch, Cve)
- Dvě vzájemné návštěvy u spřáteleného gymnázia v Bruntále, únor–duben 2024 (Kch, Cve, Mle, Bat)
- Několik schůzek Strategického týmu a jím vypracovaná analýza SWOT, září 2023–červen 2024 (18 dobrovolníků učitelského sboru)
- 2 prezenční schůzky strategického týmu s mentorkou, únor 2024, červen 2024
- Několik online schůzek vedení školy s externí mentorkou
- Sobotní workshop Žákovského parlamentu se zaměřením na udělení zpětné vazby gymnáziu, květen/2024 (Kre, žákovský parlament)
- Zpětnovazebný dotazník – Jakou kvalitu přináším do své školy, květen/2024 (všichni vyučující)
- Kávička – dvě schůzky s metodickým podtextem, duben–květen 2024, (20 dobrovolníků učitelského sboru)
- Sborovna – Jakou kvalitu má naše škola, červen 2024 (všichni vyučující)
Co nás čeká v roce 2 projektu (ve školním roce 24/25)?
- 2x kurz pedagogický lídr pro vedení školy
- 1 kurz pro interní mentory
- 1 kurz pro proškolené třídní učitelé
- 1 kurz pro proškolené uvádějící učitelé
- 1 kurz pro proškolené začínající pedagogy
- Kurzy podpory školniho poradenského pracoviště
- 2 sborovny o kvalitě výuky (25. 9. a 2. 10.) – jde o náhradu za sborovnu, která měla být zařazena ještě do minulého školního roku a nekonala se v přípravném týdnu dne 28. 8. 2024. Téma je opět KVALITA VÝUKY a práce s KOMPETENČNÍM MODELEM UČITELE.
- 14hodinová sborovna (pravděpodobně s výjezdem do hor)
- Vzájemné návštěvy mezi zúčastněnými školami
- Exkurze pro vedení školy
- Několik Káviček
Kdo jsou naše externí mentorky?
- Ing. Milada Pazderníková – bývalá ředitelka Slezského gymnázia v Opavě
- Mgr. Hana Kroupová – ředitelka Základní školy Nový svět v Opavě