TPA Učící se škola

Naše škola je partnerem projektu Moravskoslezského kraje s názvem „TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání“ (reg. č. CZ.10.03.01/00/22_003/0000072), který realizuje organizace KVIC, Nový Jičín, p. o. V rámci projektu KVIC odborně zajišťuje Soustavnou a cílenou podporu škol a jejich transformaci na učící se organizace. Do projektu bylo vybráno 20 škol (ZŠ a SŠ), kterým bude v průběhu let 2023–2027 poskytována systematická metodická a finanční podpora.

Za pomoci projektu chceme transformovat naši školu na učící se organizaci, která:

  • má schopnost pružně reagovat a přizpůsobit se požadavkům klientů a překotného technologického vývoje;
  • přijímá a vytváří vlastní inovace;
  • využívá vlastní kapacitu pro realizaci svých vizí;
  • vytváří podmínky pro individuální a hlavně společné učení všech svých zaměstnanců.

 Proč?

  • chceme kopírovat současný trend ve firmách a dnes i ve školách;
  • chceme být konkurenceschopní – mezi školami;
  • chceme mít konkurenceschopné absolventy;
  • chceme zajistit udržitelnost systému – bez kompromitování schopnosti budoucích generací uspokojit jejich základní potřeby a udržet jejich životní úroveň.

 Kam směřujeme? 

  • k vysoké kvalitě pedagogického vedení školy;
  • k aktualizaci vize a hodnot gymnázia tak, aby byly orientované na kvalitu učení;
  • k prostředí, které je podnětné a přátelské k zavádění změn;
  • k systematickému sledování vzdělávacího pokroku žáků;
  • ke kvalitní spolupráce všech aktérů školy.

Jak to bude probíhat?

  • analýza vzdělávacích a rozvojových potřeb školy;
  • nastavení akčního plánu změny;
  • podpora průvodce změnou (externí odborník – mentor);
  • tréninkové programy zaměřené na osobnostní a profesní rozvoj (společné pro všechny zapojené školy);
  • vzdělávací programy pro školu dle identifikace jejích potřeb;
  • vznik a fungování učících se týmů na škole;
  • podpora supervize odborných pracovníků na škole;
  • sdílení zkušeností mezi školami;
  • tuzemské i zahraniční stáže do učících se škol.

Proběhnou kurzy a sborovny

  • Plánované společné vzdělávání pro školy vedení škol (ředitele a jejich zástupce)
  • Vzdělávání pro vybrané pedagogy školy
    •  Mentorské dovednosti 96 h
    • Abeceda začínajícího učitele 80 h
    • Uvádějící učitel 40 h
    • Třídní učitel 48 h
    • Práce ŠPP s pedagogickým sborem 32 h
  • Sborovny zaměřené na roční vyhodnocování plánu změny 3x 14 h 

Na konci projektu může mít škola

  • 3 interní mentory
  • 3 proškolené třídní učitelé
  • 3 proškolené uvádějící učitelé
  • 2 proškolené začínající pedagogy

Po ukončení kurzů v průběhu celého projektu

  • Bude probíhat systematická práce a podpora účastníků (sdílení, reflexe, učící se týmy…)

Další vzdělávání pro školu dle potřebnosti

  • RWCT
  • RWCT nástavba
  • Typologie
  • Wellbeing
  • Hodnocení
  • Gramotnosti
  • Práce se znevýhodněním (zdravotním, sociálním…)
  • Týmová spolupráce
  • Práce se vztahy ve třídě
  • Inovativní metody ve výuce
  • Komunikace s rodiči, jak vést rozhovor
  • Práce s emocemi
  • Genderová problematika

S čím musíme jako zapojená škola počítat?

  • Časová náročnost
  • Uvolnění pedagogických pracovníků na vzdělávání a podpora jejich dalšího rozvoje (vybrané dlouhodobé vzdělávání bude podpořeno refundací mzdy)
  • Pravidelné scházení se, učení se navzájem, vyhodnocování činnosti, plánu změny
  • Otevřenost vůči ostatním školám
  • Možnost poskytnout prostory pro školení

Jak jsme na tom po prvním roce fungování v projektu? Máme:

  • 2 interní mentory (Mle, Bat)
  • 1 proškoleného třídního učitele (Pla)
  • 1 proškoleného uvádějícího učitele (Ště)
  • 1 proškolený učitel na RWCT (Gar)
  • Exkurzi do inspirativních škol v ČR (Brno, Otrokovice, Olomouc), duben/2024 (Kch, Cve)
  • Dvě vzájemné návštěvy u spřáteleného gymnázia v Bruntále, únor–duben 2024 (Kch, Cve, Mle, Bat)
  • Několik schůzek Strategického týmu a jím vypracovaná analýza SWOT, září 2023–červen 2024 (18 dobrovolníků učitelského sboru)
  • 2 prezenční schůzky strategického týmu s mentorkou, únor 2024, červen 2024
  • Několik online schůzek vedení školy s externí mentorkou
  • Sobotní workshop Žákovského parlamentu se zaměřením na udělení zpětné vazby gymnáziu, květen/2024 (Kre, žákovský parlament)
  • Zpětnovazebný dotazník – Jakou kvalitu přináším do své školy, květen/2024 (všichni vyučující)
  • Kávička – dvě schůzky s metodickým podtextem, duben–květen 2024, (20 dobrovolníků učitelského sboru)
  • Sborovna – Jakou kvalitu má naše škola, červen 2024 (všichni vyučující)

Co nás čeká v roce 2 projektu (ve školním roce 24/25)?

  • 2x kurz pedagogický lídr pro vedení školy
  • 1 kurz pro interní mentory
  • 1 kurz pro proškolené třídní učitelé
  • 1 kurz pro proškolené uvádějící učitelé
  • 1 kurz pro proškolené začínající pedagogy
  • Kurzy podpory školniho poradenského pracoviště
  • 2 sborovny o kvalitě výuky (25. 9. a 2. 10.) – jde o náhradu za sborovnu, která měla být zařazena ještě do minulého školního roku a nekonala se v přípravném týdnu dne 28. 8. 2024. Téma je opět KVALITA VÝUKY a práce s KOMPETENČNÍM MODELEM UČITELE.
  • 14hodinová sborovna (pravděpodobně s výjezdem do hor)
  • Vzájemné návštěvy mezi zúčastněnými školami
  • Exkurze pro vedení školy
  • Několik Káviček

 Kdo jsou naše externí mentorky? 

  • Ing. Milada Pazderníková – bývalá ředitelka Slezského gymnázia v Opavě
  • Mgr. Hana Kroupová – ředitelka Základní školy Nový svět v Opavě