Čtenářský klub
Čtete často a rádi? Nebo se naopak čtení delších textů vyhýbáte, ale rádi byste si ke čtení vybudovali pozitivní vztah? Uvědomujete si, že číst neznamená jen dekódovat text? Tušíte, že zvyšování čtenářské gramotnosti bude mít zásadní vliv na úspěch ve vašem dalším studiu?
Pak právě pro vás je v letošním školním roce připraven Čtenářský klub. Scházet se budeme dvakrát za měsíc v pátek ve 14.30 a strávíme spolu hodinu a půl. Čtenářský klub určitě nebude další vyučovací hodinou, ale aktivitou probíhající podle jiného nastavení než výuka. Budeme se sice scházet ve třídě, ale uzpůsobíme si ji tak, aby připomínala spíše neformální prostředí (např. kavárnu).
Cílem Čtenářského klubu je různými netradičními metodami rozvíjet čtenářskou gramotnost. Nedílnou součástí našich setkání bude samotné čtení textu (nejčastěji toho, který si sami zvolíte), sdílení čtenářských zážitků a nenásilná komunikace o postupném osvojování čtenářských dovedností.
A co je vlastně čtenářská gramotnost? Utvářejí ji právě zmíněné čtenářské dovednosti, ke kterým patří:
- Doslovné porozumění textu: dovednost dekódovat text a porozumět mu na základě dosavadních znalostí a zkušeností;
- Vysuzování a hodnocení: dovednost vyvozovat z textu závěry a kriticky je hodnotit z různých hledisek včetně sledování autorova záměru;
- Metakognice: dovednost a návyk seberegulace, tj. dovednost reflektovat záměr vlastního čtení, v souladu s ním volit texty a způsob čtení, sledovat a vyhodnocovat vlastní porozumění čtenému texu a záměrně volit strategie pro lepší porozumění, pro překonávání obtížnosti obsahu i složitosti vyjádření;
- Sdílení: dovednost sdílet své prožitky, porozumění a pochopení s dalšími čtenáři; dovednost porovnávat text s jeho společensky sdílenými interpretacemi, všímat si shod a přemýšlet o rozdílech;
- Aplikace: dovednost využívat čtení k seberozvoji i ke svému konání, zúročovat četbu v dalším životě.
Těším se na Vás!
Mgr. Jana Myslikovjanová