JAZYKOVÉ GYMNÁZIUM
Pavla Tigrida
OSTRAVA-PORUBA, P. O.
Ani vy
nerozumíte?
Wie
gehts?
How
are you?
Comment
vas-tu?
¿Cómo
estás?
Как
дела?
Předmětová sekce základů společenských věd a dějepisu ve školním roce 2017/18
Mgr. Slavoj Tomeček, stomecek@jazgym.cz
Mgr. Alena Hapalová, ahapalova@jazgym.cz
Mgr. Jiří Hruška, jhruska@jazgym.cz
Mgr. Marcel Mahdal, mmahdal@jazgym.cz
Mgr. Aleš Mazurek, amazurek@jazgym.cz
Mgr. Jana Tomalová, jtomalova@jazgym.cz
Mgr. Jiří Hruška: 1.B, 1.C, 2.A, 2.B, 2.C, 3.A, 4.E, 5.E;
Mgr. Marcel Mahdal: 1.E, 3.B, 3.C, 3.E, 4.A, dějepisný seminář;
Mgr. Aleš Mazurek: 1.A, 6.E;
Mgr. Slavoj Tomeček: 2. E, 4.B, 4.C.
Mgr. Alena Hapalová: 3.C;
Mgr. Marcel Mahdal: 1.A;
Mgr. Aleš Mazurek: 2.A, 2.B, 2.C, 3.A, 4.A, 4.C, společenskovědní seminář 3. a 4. ročník;
Mgr. Jana Tomalová: 1.E, 1.B, 1.C, 3.B, 5.E, 4.B, 6.E;
Mgr. Slavoj Tomeček: 2.E, ČP – 4. ročník, společenskovědní seminář 3. a 4. ročník.
Vyučovací předmět zahrnuje příslušnou část vzdělávacího obsahu oboru Výchova k občanství z RVP ZV a integruje vzdělávací obsah tematického okruhu Svět práce ze vzdělávacího oboru Člověk a svět práce a všechny tematické okruhy průřezového tématu Výchova demokratického občana z RVP ZV.
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
---|---|---|---|---|---|---|
Občanská nauka | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vzdělávací obsah vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Seznamuje žáky s hospodářským životem, s činností důležitých politických institucí a orgánů, učí je respektovat a uplatňovat mravní principy a pravidla společenského soužití, rozvíjí občanské a právní vědomí žáků, smysl pro osobní i občanskou odpovědnost a motivuje je k aktivní účasti na životě v demokratické společnosti. Na občanskou nauku navazuje ve 3. ročníku předmět základy společenských věd. V obou předmětech jsou žáci vedeni k dosažení shodných klíčových kompetencí (viz vyučovací předmět základy společenských věd).
Předmět zahrnuje celý obsah vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ, který je součástí vzdělávací oblasti Člověk a společnost z RVP G. Dále integruje část obsahu vzdělávacích oborů Člověk a svět práce, Informatika a informační a komunikační technologie a Výchova ke zdraví. Na předmět navazuje ve 3. ročníku dvouletý volitelný předmět společenskovědní seminář. Při naplňování vyučovacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy). Všechna témata jsou uspořádána tak, aby tvořila po formální i obsahové stránce propojený celek.
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
---|---|---|---|---|
Základy společenských věd | 2 | 2 | 1 | 2 |
V předmětu základy společenských věd probíráme v jednotlivých ročnících nebo jejich částech samostatně společenské vědy a filosofii. Cílem hodin je předat žákům soubor znalostí a dovedností, které budou prakticky upotřebitelné v každodenním společenském životě. Vybírány jsou takové informace, bez kterých se člověk v moderní společnosti neobejde, má-li se v ní dobře vyznat a orientovat, správně a zodpovědně se rozhodovat, plánovat svůj budoucí život apod.
Předmět má poskytnout žákům základní všeobecný přehled, orientaci v problematice společenských věd, filosofie a etiky i v občanském životě. Nezaměřujeme se pouze na předávání znalostí, ale snažíme se rozvíjet také soubor dovedností, jako je například schopnost kritického myšlení, samostatného uvažování, vlastního hodnocení daného problému a jeho možných řešení, přejímání zodpovědnosti za vlastní život i za společnost, kterou svým životem pomáháme spoluutvářet apod. Tomuto cíli odpovídá také výběr a uplatňování nejrůznějších metod a forem výuky, které mají rozvíjet a podporovat samostatnost v uvažování a jednání, utváření vlastního názoru a kritického pohledu na svět.
Učivo v jednotlivých ročnících je uspořádáno tak, aby žáci nejprve poznali sebe sama, zdokonalili své vlastní učení, uměli lépe zorganizovat svůj čas. Poté si mají osvojit základní pravidla a principy společenského života na úrovni komunity, státu a konečně na úrovni mezinárodní. Vše je pak završeno seznámením s neobecnější reflexí světa a společnosti, jak je podávána v různých náboženských, filosofických a etických koncepcích.
Předmět realizuje část obsahu vzdělávací oblasti Člověk a svět práce z RVP G. Zbývající část vzdělávacího obsahu této oblasti je integrována do předmětu základy společenských věd a do kurzu, který je zařazen ve 4. ročníku. Při naplňování vzdělávacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy).
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
---|---|---|---|---|
Člověk a svět práce | 0 | 0 | 0 | 1 |
Předmět člověk a svět práce má žáky vybavit potřebnými znalostmi, dovednostmi a návyky, které jim umožní vyznat se ve světě ekonomiky, porozumět ekonomickým procesům a správně se rozhodovat ve svých ekonomických aktivitách. Patří k nim zejména orientace na trhu práce, zodpovědný výběr budoucí profese, řešení pracovněprávních otázek a problémů, zodpovědné a promyšlené nakládání s vlastními finančními prostředky a posouzení možnosti a rizika investování finančních prostředků za účelem jejich zhodnocení. Dále pak orientace na trhu bankovních produktů a schopnost výběru s ohledem na vlastní potřeby. Žák by se měl vyznat v ekonomice státu a porozumět problémům ekonomické politiky, úloze státu v ekonomickém životě a nástrojům ekonomické politiky státu; porozumět globálním ekonomickým procesům, znát hlavní globální instituce a jejich roli v globální ekonomice, dokázat objasnit podstatu globálních ekonomických problémů.
Předmět se vyučuje ve 4. ročníku formou běžné výuky a také formou odborných přednášek, praktických činností a exkurzí.
Vyučovací předmět zahrnuje v šestiletém vzdělávání příslušnou část vzdělávacího obsahu oboru Dějepis z RVP ZV a dále pak vzdělávací obsah oboru Dějepis z RVP G. Na předmět navazuje ve 4. ročníku jednoletý volitelný předmět dějepisný seminář. Při naplňování vyučovacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G.
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
---|---|---|---|---|
Dějepis | 2 | 2 | 2 | 3 |
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
---|---|---|---|---|---|---|
Dějepis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Část obsahu vzdělávacího předmětu je ve 4. a 5. ročníku je v šestiletém vzdělávání vyučována ve francouzském jazyce (1 hodina z dvouhodinové týdenní dotace). Na předmět navazuje v 6. ročníku dějepisný seminář ve francouzštině, který se obsahově zaměřuje zejména na Francii, frankofonní země, evropské a světové velmoci.
Předmět směřuje k tomu, aby si žáci uvědomili kořeny lidské společnosti, vztahy mezi lidmi i vztah člověka k přírodě. Jeho cílem je rozvíjet zájem o minulost a současnost vlastního národa i jiných národů, předávat historické zkušenosti, především ty, které se promítají i do naší současnosti. V souladu s tím je kladen důraz na dějiny 19. a 20. století. Předmět formuje u žáků postoje, které jim umožní aktivní zapojení do života demokratické společnosti, vede žáky k toleranci a k respektování jiných názorů, k ochraně přírodního i kulturního dědictví. Vzdělávací obsah předmětu dějepis přesahuje i do jiných vyučovacích předmětů, především do základů společenských věd, českého jazyka a literatury, matematiky, zeměpisu, výtvarné a hudební výchovy.
Pro utváření a rozvíjení klíčové kompetence k učení používáme tyto postupy:
Pro utváření a rozvíjení klíčové kompetence k řešení problémů používáme tyto postupy:
Pro utváření a rozvíjení klíčové kompetence komunikativní používáme tyto postupy:
Pro utváření a rozvíjení klíčové kompetence sociální a personální používáme tyto postupy:
Pro utváření a rozvíjení klíčové kompetence občanské používáme tyto postupy:
Pro utváření a rozvíjení klíčové kompetence pracovní používáme tyto postupy:
Termín | Akce | Účastníci |
---|---|---|
září 2017 |
Exkurze Velká Morava 2. ročník Volby nanečisto Zvol si info – seminář, beseda Evropské hodnoty – workshop Staň se diplomatem |
2. ročník 3. a 4. ročník vybraní žáci vybraní žáci vybraní žáci 2. |
říjen 2017 |
Česko-polská studentská výměna exkurze do Archivu města Ostravy |
vybraní žáci 1. ročník |
březen 2018 |
návštěva okresního soudu v Ostravě Porubě; školní kolo SOČ |
2.E, 3. ročník a 5.E vybraní žáci |
duben 2018 |
exkurze do Osvětimi a Krakova beseda o dobrovolnictví |
2. ročník 2. ročník |
červen 2018 |
Středověký rytíř – přednáška s praktickými ukázkami beseda o českém vězeňství přednáška o Kriminální službě Policie ČR seminář finanční gramotnosti exkurze Mikulčice, případně Archeopark Chotěbuz Štramberk Kopřivnice, spolu se sekcí českého jazyka |
2. ročník 3. ročník a 5.E 3. ročník a 5.E 3. ročník a 5.E 1. ročník 2. ročník |
Jeden svět na školách
návštěva muzea v Hlučíně
exkurze Vídeň
projekt Propaganda po roce 1968 – pro vybrané dva studenty
projekt Česko polské fórum – pro vybrané dva studenty
Občanské sdružení Most – problematika Tibetu
Maraton psaní dopisů
Beseda o duševním zdraví
Právní problematika bytových družstev
Hospic a paliativní péče
Pěstounská péče, adopce
Beseda o uprchlících
Studentská agora případně jiná soutěž v debatování
Pražský model OSN, NATO a dalších institucí
Evropský parlament mládeže
Účast na dalším vzdělávání PP dle aktuální nabídky
Akce a soutěže k významným výročím (Únor 1948, konec 1. sv. války, vznik ČSR apod.)
V pátek 13. dubna se pro naše studenty otevřely brány Školního výcvikového zařízení Hasičského záchranného sboru České republiky ve Frýdku-Místku....
V minulém týdnu se v rámci školního akčního plánu, který obsahuje aktivní podporu profesní profilace našich studentů, uskutečnila exkurze do jedné z...
V pátek 13. 4. 2018 se konala na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava Science show v anglickém jazyce. Performeři a popularizátoři vědy...