Tělesná výchova

Předmětová sekce tělesné výchovy ve školním roce 2017/18

Vedoucí sekce

Mgr. Iveta Demlová, TV – Z, idemlova@jazgym.cz
TV dívky: 1.C, 2.C, 3.B, 3.E, 4.A, 4.C
TV chlapci: 1.E, 2.E

Členové sekce

Mgr. Tomáš Zvolánek, TV – Z, tzvolanek@jazgym.cz
TV chlapci: 1.B, 1.C, 2.A, 2.B, 2.C, 3.A, 3.B, 3.C, 3.E, 4.A, 4.C, 4.E, 5.E, 6.E

Mgr. Lenka Hrbáčová, TV – Z, lhrbacova@jazgym.cz
TV dívky: 1.B, 1.E, 2.A, 2.B, 2.C, 4.B, 5.E

Mgr. Jana Tomalová, TV – ZSV, jtomalova@jazgym.cz
TV dívky: 1.E, 1.A, 3.A, 4.E

Mgr. Lenka Marková, TV – Bi, lmarkova@jazgym.cz
TV dívky: 1.B, 2.E, 3.B, 3.C, 4.B, 6.E
TV chlapci: 1.A

Plán sekce tělesné výchovy na rok 2017/2018

Lyžařský kurz
Skiarena Nassfeld – Alpy – 25. 2. – 2. 3. 2018
vedoucí kurzu Mgr. Tomáš Zvolánek
třídy 1.A, 1.B, 1.C, 3.E

Letní sportovní kurz
Itálie – 17. 6. – 22. 6. 2018
vedoucí kurzu Mgr. Lenka Hrbáčová

Charakteristika vyučovacího předmětu Tělesná výchova

Předmět zahrnuje celý obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova a vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, která zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Při naplňování vzdělávacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy).

Časová dotace

Ročník

1.

2.

3.

4.

Tělesná výchova

2

2

2

2

Vzdělávací obsah vede žáky k upevňování hygienických a zdravotně preventivních návyků, předcházení úrazům a rozvíjí dovednost odmítat škodlivé látky. Tělesná výchova usiluje o optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti. Vychází z motivující atmosféry, zájmu žáků a jejich individuálních předpokladů.

Vyučovací předmět tělesná výchova je zaměřen na osvojení a rozvoj nových pohybových schopností a dovedností potřebných k využívání různého sportovního náčiní a nářadí, k seznámení s návody na korekci jednostranného zatížení nebo zdravotního oslabení. Cílem výuky je na základě radosti z pohybu rozvíjet pohybové schopnosti a osvojovat si pohybové dovednosti, uvědomovat si význam zdraví, rozvíjet schopnosti komunikace, navazovat dobré vztahy a vytvořit trvalý vztah k pohybovým činnostem.

Výuka se realizuje ve skupinách – odděleně pro dívky a chlapce. Žáci se zdravotním omezením navštěvují na základě doporučení příslušného lékaře zdravotní tělesnou výchovu, kterou vede plně kvalifikovaný pedagog. Doplněním výuky tělesné výchovy je lyžařský kurz (1. ročník) a sportovně turistický kurz (3. ročník); účast žáků v těchto kurzech je dobrovolná.

Pro výuku tělesné výchovy jsou využívány jednak prostory v areálu školy (velká a malá tělocvična, školní hřiště), jednak prostory v majetku jiných subjektů, které se nacházejí v blízkosti školy, jako např.:

  • posilovna,
  • krytý bazén,
  • atletický stadion,
  • zimní stadion.

Realizace vzdělávacího procesu předmětu probíhá různými formami výuky, které vyžadují aktivní přístup ze strany žáků (ukázka, samostatná a skupinová práce, soutěže, turnaje, testy zdatnosti, psychomotorické hry, diskuse, sportovní kurzy, mimoškolní aktivity apod.).

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení
Učitel:

  • umožňuje žákům rozvoj vlastních pohybových schopností a dovedností,
  • vede žáky k samostatnému získávání poznatků o tělesné fyziologii na základě ověřování účinnosti kondičních programů pro rozvoj zdravotně orientované zdatnosti,
  • zapojuje žáky do obsahové a organizační přípravy pohybových činností ve výuce i na akcích školy,
  • hodnotí žáky důsledně podle individuálního zlepšení,
  • usměrňuje žáky ke kladné reakci na kritiku, hodnocení a dobře míněné rady,
  • předkládá žákům dostatek zpětných informací o jejich činnosti a výkonech, umožňuje vzájemné hodnocení žáků i sebehodnocení,
  • vytváří dostatek příležitostí pro osvojení a praktické využití vyrovnávacích cvičení.

Kompetence k řešení problému
Učitel:

  • podporuje žáky v kreativitě při sestavování pohybových skladeb, volných gymnastických sestav, při organizaci turnajů a soutěží,
  • zapojuje žáky do soutěží, turnajů a organizace sportovních akcí,
  • vede žáky k získávání informací o vhodné sportovní výzbroji a výstroji, o zásadách hygieny při sportování,
  • rozvíjí schopnost odhalovat vlastní chyby, používat odborné názvosloví, gesta, signály apod.

Kompetence komunikativní
Učitel:

  • zapojuje žáky do prezentace poznatků, zážitků a výsledků získaných při sledování sportovních utkání v médiích, při školních soutěžích a při vyhodnocování svých výkonů,
  • vede žáky k využívání dostupných prostředků komunikace (internet, televize, knihy, časopisy), k vyhledávání novinek v různých sportovních odvětvích,
  • okamžitě řeší otázky šikany a nevhodného zacházení s majetkem školy,
  • vede žáky k používání jasného a stručného vyjadřování zvláště v herních situacích, ke vhodné komunikaci mezi sebou, s rozhodčím apod.

Kompetence sociální a personální
Učitel:

  • podporuje u žáků chování v duchu tolerance a hru fair play, vede je k respektování pravidel soutěží a her, informuje o negativech sportu,
  • zařazuje do hodnotového žebříčku žáků snahu o zdravý životní styl,
  • vede je ke spolupráci při dosahování společných cílů ve prospěch skupiny či družstva,
  • staví žáky při sportu do zodpovědných rolí (kapitán, rozhodčí, organizátor, časoměřič),
  • vyzvedává přednosti každého žáka

Kompetence občanská
Učitel:

  • vede žáky ke stanovení krátkodobých a dlouhodobých cílů v rámci získávání pohybových dovedností a rozvíjení pohybových schopností ve volném čase,
  • podporuje aktivní zapojení žáků do dění v místě svého bydliště (pomoc při organizaci turnajů, soutěží pro děti, budování sportovišť apod.),
  • rozvíjí dovednost poskytnout první pomoc a zachovat se zodpovědně při mimořádné události.

100 let od narození Pavla Tigrida

Spolupracujeme s Lékařskou fakultou OU

Lékařská fakulta Ostravské univerzitySpolupracujeme s Lékařskou fakultou Ostravské univerzity na projektu Integrace středoškoláků do výuky Fyziologie na Lékařské fakultě Ostravské univerzity.

Novinky
20. 10. 2017

Elektronická schránka důvěry

Nově začíná naše školy využívat elektronickou schránku důvěry. Zatím se bude jednat o měsíční zkušební provoz. Své vzkazy můžete podepsat i poslat v...

18. 10. 2017

Jaký bude Francouzský podzim?

O tom přišel studentům 4.E, 3.A a 3.B v pátek 29. září 2017 popovídat ředitel Francouzské aliance v Ostravě pan Yrieix Bletton. Francouzský podzim,...

16. 10. 2017

Spectaculo Interesse 2017

Ve dnech 2.–4. října jsme se s mojí spolužačkou Anetou Pospíšilovou podílely na organizaci 12. ročníku mezinárodního loutkařského festivalu Spectaculo...

» více novinek