Tělesná výchova

Předmětová sekce tělesné výchovy ve školním roce 2016/17

Vedoucí sekce

Mgr. Iveta Demlová, TV – Z, idemlova@jazgym.cz
TV dívky: 1.C, 1.E, 2.B, 3.B, 3.C, 4.A
TV chlapci: 3.E, 4.E

Členové sekce

Mgr. Tomáš Zvolánek, TV – Z, tzvolanek@jazgym.cz
TV chlapci: 1.A, 1.B, 1.C, 1.E, 2.A, 2.B, 2.C, 2.E, 3.A, 3.B, 3.C, 3.E, 4.A, 4.C, 5.E, 6.E

Mgr. Lenka Hrbáčová, TV – Z, lhrbacova@jazgym.cz
TV dívky: 1.A, 1.B, 1.C, 2.E, 3.B, 4.E, 6.E

Mgr. Jana Tomalová, TV – ZSV, jtomalova@jazgym.cz
TV dívky: 2.A, 3.A, 3.E, 4.C

Mgr. Lenka Marková, TV – Bi, lmarkova@jazgym.cz
TV dívky: 2.B, 2.C, 2.E, 3.A, 3.E, 4.A, 4.E, 5.E

Plán sekce tělesné výchovy na rok 2016/2017

Lyžařský kurz
Skiarena Nassfeld – Alpy – 15. 1. – 20. 1. 2017
vedoucí kurzu Mgr. Tomáš Zvolánek
třídy 1.A, 1.B, 1.C, 3.E

Letní sportovní kurz
Flattach – Rakousko – Alpy – 11. 6. – 17. 6. 2017 – vedoucí kurzu Mgr. Lenka Hrbáčová
Nové Mlýny – camp Pálava – 12. 6. – 16. 6. 2017 – vedoucí kurzu Mgr. Lenka Marková

Charakteristika vyučovacího předmětu Tělesná výchova

Předmět zahrnuje celý obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova a vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, která zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Při naplňování vzdělávacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy).

Časová dotace

Ročník

1.

2.

3.

4.

Tělesná výchova

2

2

2

2

Vzdělávací obsah vede žáky k upevňování hygienických a zdravotně preventivních návyků, předcházení úrazům a rozvíjí dovednost odmítat škodlivé látky. Tělesná výchova usiluje o optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti. Vychází z motivující atmosféry, zájmu žáků a jejich individuálních předpokladů.

Vyučovací předmět tělesná výchova je zaměřen na osvojení a rozvoj nových pohybových schopností a dovedností potřebných k využívání různého sportovního náčiní a nářadí, k seznámení s návody na korekci jednostranného zatížení nebo zdravotního oslabení. Cílem výuky je na základě radosti z pohybu rozvíjet pohybové schopnosti a osvojovat si pohybové dovednosti, uvědomovat si význam zdraví, rozvíjet schopnosti komunikace, navazovat dobré vztahy a vytvořit trvalý vztah k pohybovým činnostem.

Výuka se realizuje ve skupinách – odděleně pro dívky a chlapce. Žáci se zdravotním omezením navštěvují na základě doporučení příslušného lékaře zdravotní tělesnou výchovu, kterou vede plně kvalifikovaný pedagog. Doplněním výuky tělesné výchovy je lyžařský kurz (1. ročník) a sportovně turistický kurz (3. ročník); účast žáků v těchto kurzech je dobrovolná.

Pro výuku tělesné výchovy jsou využívány jednak prostory v areálu školy (velká a malá tělocvična, školní hřiště), jednak prostory v majetku jiných subjektů, které se nacházejí v blízkosti školy, jako např.:

  • posilovna,
  • krytý bazén,
  • atletický stadion,
  • zimní stadion.

Realizace vzdělávacího procesu předmětu probíhá různými formami výuky, které vyžadují aktivní přístup ze strany žáků (ukázka, samostatná a skupinová práce, soutěže, turnaje, testy zdatnosti, psychomotorické hry, diskuse, sportovní kurzy, mimoškolní aktivity apod.).

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení
Učitel:

  • umožňuje žákům rozvoj vlastních pohybových schopností a dovedností,
  • vede žáky k samostatnému získávání poznatků o tělesné fyziologii na základě ověřování účinnosti kondičních programů pro rozvoj zdravotně orientované zdatnosti,
  • zapojuje žáky do obsahové a organizační přípravy pohybových činností ve výuce i na akcích školy,
  • hodnotí žáky důsledně podle individuálního zlepšení,
  • usměrňuje žáky ke kladné reakci na kritiku, hodnocení a dobře míněné rady,
  • předkládá žákům dostatek zpětných informací o jejich činnosti a výkonech, umožňuje vzájemné hodnocení žáků i sebehodnocení,
  • vytváří dostatek příležitostí pro osvojení a praktické využití vyrovnávacích cvičení.

Kompetence k řešení problému
Učitel:

  • podporuje žáky v kreativitě při sestavování pohybových skladeb, volných gymnastických sestav, při organizaci turnajů a soutěží,
  • zapojuje žáky do soutěží, turnajů a organizace sportovních akcí,
  • vede žáky k získávání informací o vhodné sportovní výzbroji a výstroji, o zásadách hygieny při sportování,
  • rozvíjí schopnost odhalovat vlastní chyby, používat odborné názvosloví, gesta, signály apod.

Kompetence komunikativní
Učitel:

  • zapojuje žáky do prezentace poznatků, zážitků a výsledků získaných při sledování sportovních utkání v médiích, při školních soutěžích a při vyhodnocování svých výkonů,
  • vede žáky k využívání dostupných prostředků komunikace (internet, televize, knihy, časopisy), k vyhledávání novinek v různých sportovních odvětvích,
  • okamžitě řeší otázky šikany a nevhodného zacházení s majetkem školy,
  • vede žáky k používání jasného a stručného vyjadřování zvláště v herních situacích, ke vhodné komunikaci mezi sebou, s rozhodčím apod.

Kompetence sociální a personální
Učitel:

  • podporuje u žáků chování v duchu tolerance a hru fair play, vede je k respektování pravidel soutěží a her, informuje o negativech sportu,
  • zařazuje do hodnotového žebříčku žáků snahu o zdravý životní styl,
  • vede je ke spolupráci při dosahování společných cílů ve prospěch skupiny či družstva,
  • staví žáky při sportu do zodpovědných rolí (kapitán, rozhodčí, organizátor, časoměřič),
  • vyzvedává přednosti každého žáka

Kompetence občanská
Učitel:

  • vede žáky ke stanovení krátkodobých a dlouhodobých cílů v rámci získávání pohybových dovedností a rozvíjení pohybových schopností ve volném čase,
  • podporuje aktivní zapojení žáků do dění v místě svého bydliště (pomoc při organizaci turnajů, soutěží pro děti, budování sportovišť apod.),
  • rozvíjí dovednost poskytnout první pomoc a zachovat se zodpovědně při mimořádné události.
Informace pro nově přijaté žáky

Potřebné informace naleznete na stránkách Informace pro nově přijaté žáky.

Spolupracujeme s Lékařskou fakultou OU

Lékařská fakulta Ostravské univerzitySpolupracujeme s Lékařskou fakultou Ostravské univerzity na projektu Integrace středoškoláků do výuky Fyziologie na Lékařské fakultě Ostravské univerzity.

Novinky
11. 07. 2017

Náhradní a opravný termín ústní maturitní zkoušky

Jazykové gymnázium Pavla Tigrida zveřejňuje informace o náhradním a opravném termínu ústní maturitní zkoušky.

11. 07. 2017

Zahájení školního roku 2017/2018 a organizace výuky na počátku školního roku

Školní rok 2017/2018 bude zahájen v pondělí 4. 9. 2017 v 8.00 hod. V pondělí 4. 9. 2017 výuka proběhne 1. a 2. vyučovací hodinu, v úterý 5. 9. 2017...

11. 07. 2017

Úřední hodiny v době letních prázdnin

Pondělí–pátek: 7.30–14.00 hod.

» více novinek