Tělesná výchova

Předmětová sekce tělesné výchovy ve školním roce 2019/20

Vedoucí sekce

Mgr. Iveta Demlová, TV – Z, idemlova@jazgym.cz
TV dívky: 1.B, 1.C, 2.B, 3.C, 4.C
TV chlapci: 1.E, 2.C

Členové sekce

Mgr. Tomáš Zvolánek, TV – Z, tzvolanek@jazgym.cz
TV chlapci: 1.A, 1.B, 2.A, 2.B, 2.E, 3.B, 3.C, 4.A, 4.B, 4.C, 4.E, 5.E, 6.E

Mgr. Lenka Hrbáčová, TV – Z, lhrbacova@jazgym.cz
TV dívky: 1.A, 2.A, 2.E, 3.B, 4.A, 4.B, 4.C

Mgr. Jana Tomalová, TV – ZSV, jtomalova@jazgym.cz
TV dívky: 1.E, 2.C, 3.A, 3.B, 3.E, 5.E, 6.E

Mgr. Lenka Marková, TV – Bi, lmarkova@jazgym.cz
TV dívky: 1.A, 4.E
TV chlapci: 1.C, 3.A

Plán sekce tělesné výchovy na rok 2019/2020

Lyžařský kurz
Skiarena Nassfeld – Alpy: 8. 3. – 13. 3. 2020
vedoucí kurzu Mgr. Tomáš Zvolánek
třídy 1.A, 1.B, 1.C, 3.E

Letní sportovní kurz
Rakousko – Flattach: 14. 6. – 20.6. 2020
vedoucí kurzu Mgr. Lenka Hrbáčová
cyklistika, turistika, rafting

Charakteristika vyučovacího předmětu Tělesná výchova

Předmět zahrnuje celý obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova a vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, která zaujímá stěžejní postavení ve výchovně vzdělávacím procesu. Při naplňování vzdělávacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy).

Časová dotace

Ročník

1.

2.

3.

4.

Tělesná výchova

2

2

2

2

Vzdělávací obsah vede žáky k upevňování hygienických a zdravotně preventivních návyků, předcházení úrazům a rozvíjí dovednost odmítat škodlivé látky. Tělesná výchova usiluje o optimální rozvoj tělesné, duševní a sociální zdatnosti. Vychází z motivující atmosféry, zájmu žáků a jejich individuálních předpokladů.

Vyučovací předmět tělesná výchova je zaměřen na osvojení a rozvoj nových pohybových schopností a dovedností potřebných k využívání různého sportovního náčiní a nářadí, k seznámení s návody na korekci jednostranného zatížení nebo zdravotního oslabení. Cílem výuky je na základě radosti z pohybu rozvíjet pohybové schopnosti a osvojovat si pohybové dovednosti, uvědomovat si význam zdraví, rozvíjet schopnosti komunikace, navazovat dobré vztahy a vytvořit trvalý vztah k pohybovým činnostem.

Výuka se realizuje ve skupinách – odděleně pro dívky a chlapce. Žáci se zdravotním omezením navštěvují na základě doporučení příslušného lékaře zdravotní tělesnou výchovu, kterou vede plně kvalifikovaný pedagog. Doplněním výuky tělesné výchovy je lyžařský kurz (1. ročník) a sportovně turistický kurz (3. ročník); účast žáků v těchto kurzech je dobrovolná.

Pro výuku tělesné výchovy jsou využívány jednak prostory v areálu školy (velká a malá tělocvična, školní hřiště), jednak prostory v majetku jiných subjektů, které se nacházejí v blízkosti školy, jako např.:

  • posilovna,
  • krytý bazén,
  • atletický stadion,
  • zimní stadion.

Realizace vzdělávacího procesu předmětu probíhá různými formami výuky, které vyžadují aktivní přístup ze strany žáků (ukázka, samostatná a skupinová práce, soutěže, turnaje, testy zdatnosti, psychomotorické hry, diskuse, sportovní kurzy, mimoškolní aktivity apod.).

Výchovné a vzdělávací strategie

Kompetence k učení
Učitel:

  • umožňuje žákům rozvoj vlastních pohybových schopností a dovedností,
  • vede žáky k samostatnému získávání poznatků o tělesné fyziologii na základě ověřování účinnosti kondičních programů pro rozvoj zdravotně orientované zdatnosti,
  • zapojuje žáky do obsahové a organizační přípravy pohybových činností ve výuce i na akcích školy,
  • hodnotí žáky důsledně podle individuálního zlepšení,
  • usměrňuje žáky ke kladné reakci na kritiku, hodnocení a dobře míněné rady,
  • předkládá žákům dostatek zpětných informací o jejich činnosti a výkonech, umožňuje vzájemné hodnocení žáků i sebehodnocení,
  • vytváří dostatek příležitostí pro osvojení a praktické využití vyrovnávacích cvičení.

Kompetence k řešení problému
Učitel:

  • podporuje žáky v kreativitě při sestavování pohybových skladeb, volných gymnastických sestav, při organizaci turnajů a soutěží,
  • zapojuje žáky do soutěží, turnajů a organizace sportovních akcí,
  • vede žáky k získávání informací o vhodné sportovní výzbroji a výstroji, o zásadách hygieny při sportování,
  • rozvíjí schopnost odhalovat vlastní chyby, používat odborné názvosloví, gesta, signály apod.

Kompetence komunikativní
Učitel:

  • zapojuje žáky do prezentace poznatků, zážitků a výsledků získaných při sledování sportovních utkání v médiích, při školních soutěžích a při vyhodnocování svých výkonů,
  • vede žáky k využívání dostupných prostředků komunikace (internet, televize, knihy, časopisy), k vyhledávání novinek v různých sportovních odvětvích,
  • okamžitě řeší otázky šikany a nevhodného zacházení s majetkem školy,
  • vede žáky k používání jasného a stručného vyjadřování zvláště v herních situacích, ke vhodné komunikaci mezi sebou, s rozhodčím apod.

Kompetence sociální a personální
Učitel:

  • podporuje u žáků chování v duchu tolerance a hru fair play, vede je k respektování pravidel soutěží a her, informuje o negativech sportu,
  • zařazuje do hodnotového žebříčku žáků snahu o zdravý životní styl,
  • vede je ke spolupráci při dosahování společných cílů ve prospěch skupiny či družstva,
  • staví žáky při sportu do zodpovědných rolí (kapitán, rozhodčí, organizátor, časoměřič),
  • vyzvedává přednosti každého žáka

Kompetence občanská
Učitel:

  • vede žáky ke stanovení krátkodobých a dlouhodobých cílů v rámci získávání pohybových dovedností a rozvíjení pohybových schopností ve volném čase,
  • podporuje aktivní zapojení žáků do dění v místě svého bydliště (pomoc při organizaci turnajů, soutěží pro děti, budování sportovišť apod.),
  • rozvíjí dovednost poskytnout první pomoc a zachovat se zodpovědně při mimořádné události.

Erasmus+

Provoz školy během letních prázdnin

Během prázdnin je škola otevřena v pracovní dny od 7 do 13 hodin.

Výchovný poradce pro žáky
Od 1. 5. 2020 se můžete se svými problémy obracet na novou výchovnou poradkyni Mgr. Andreu Mlečkovou, která sídlí v budově B (v domečku).
Přijímací řízení
Nenech to být a pomoz!
Ubližuje někdo tobě nebo tvým spolužákům? Upozorni na to jednoduše a rychle pomocí NNTB – NeNech To Být!
Zájmové aktivity pro žáky
Žákům nabízíme atraktivní zájmové aktivity.
Novinky
17. 6. 2020

Výsledky přijímacího řízení ke vzdělávání od školního roku 2020/2021

Zveřejňujeme informace o výsledcích přijímacího řízení ke vzdělávání od školního roku 2020/2021 pro 4letý a 6letý obor.

3. 6. 2020

Vzdělávací a socializační aktivity pro žáky od 17. 6. 2020

V souladu s harmonogramem uvolňování opatření ve školách je možné realizovat občasné vzdělávací a socializační aktivity pro žáky druhých stupňů...

31. 5. 2020

Pravidla hodnocení žáků ve 2. ploletí školního roku 2019/2020

Zveřejňujeme dokument Hodnocení žáků 1.–3. ročníku a žáků 1. E – 5. E ve 2. pololetí školního roku 2019/2020. Pravidla hodnocení vycházejí z vyhlášky...

» více novinek

Kalendář akcí
Není plánován žádný termín.

» celý kalendář

Metodické kabinety

Začínající učitel