Matematika a informatika

Předmětová sekce matematiky a informatiky ve školním roce 2020/21

Vedoucí předmětové sekce

Mgr. Šárka Mižďochová (mizdochovas@jazgym.cz)

Vyučující matematiky a informatiky v jednotlivých třídách ve školním roce 2020/2021

Mgr. Hana Burešová (buresovah@jazgym.cz, aprobace matematika, chemie) – 1. E
Mgr. Radim Křikala (krikalar@jazgym.cz, aprobace matematika, biologie) – 1. E, 4. E, 4. B, 5. E, matematický seminář
Mgr. Šárka Mižďochová (mizdochovas@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika) – 3. E, 2. A, 2. B, 2. C, 4. A
Mgr. Andrea Mlečková (mleckovaa@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika) – 2. E, 1. C, 3. B, 4. C, 6. E, Cvičení z matematiky
PaedDr. Vlastimil Moravec (moravecv@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika, anglický jazyk) – 1. A, 1. B, 3. A, 3. C
Mgr. Karel Oleksy (oleksyk@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika) – 1. A, 1. B, 1. C, 3. E, 2. A, 2. B, 2. C, 4. E, seminář

Plán aktivit sekce pro školní rok 2020/2021

Matematické soutěže

  • Soutěž Klokan pro všechny studenty šestiletého a čtyřletého gymnázia
  • Soutěž Pythagoriáda pro 1. ročník šestiletého gymnázia
  • Soutěž Matematická olympiáda pro zájemce
  • Soutěž Matematický šampionát pro 5. ročník šestiletého gymnázia a 1. ročník čtyřletého gymnázia
  • Soutěž Náboj pro zájemce
  • Logická olympiáda pro zájemce

Výběr učebnic pro výuku matematiky na školní rok 2020/2021

PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 9, algebra. 1. vyd. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7235-487-0.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 9, geometrie. 1.vyd. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7235-489-4.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 8, algebra. 1.vyd. Praha: SPN, 2009, ISBN 978-80-7235-419-1.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 8, geometrie. 1.vyd. Praha: SPN, 2009, ISBN 978-80-7235-421-4.
KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia, Základní poznatky z matematiky. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002 ISBN 80-7196-146-9.
CHARVÁT, J. Matematika pro gymnázia, Rovnice a nerovnice. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-154-X.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Funkce. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-164-7.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Goniometrie. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-203-1.
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia, Planimetrie. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-174-4.
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia, Stereometrie. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-178-4.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Posloupnosti a řady. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-195-7.
CALDA, E. Matematika pro gymnázia, Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002 ISBN 80-7196-147-7.
KOČANDRLE, M. Matematika pro gymnázia, Analytická geometrie. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-163-9.
CALDA, E. Matematika pro gymnázia, Komplexní čísla. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-196-187-6.
HRUBÝ, D. Matematika pro gymnázia, Diferenciální a integrální počet. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-210-4.
KUBEŠOVÁ, N. Matematika, přehled středoškolského učiva. 2.vyd. Vyuka.cz, 2006, ISBN 978-80-86873-05-3.
ČERMÁK, P. Odmaturuj z matematiky. 2. vyd. Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-38-3.
HEJKRLÍK, P. Matematika, Rovnice a nerovnice. 1. vyd. Nakladatelství SSŠP, 2006, ISBN 978-80-903861-0-5.
HEJKRLÍK, P. Matematika, Funkce. 1. vyd. vydavatelství hejpa, 2014, ISBN 978-80-904403-3-3.

Studenti mohou využívat školní sbírku matematiky v elektronické podobě. Pro řešení domácích úkolů a procvičování učiva mají k dispozici systém Moodle, Office 365.

Charakteristika vyučovacího předmětu matematika

Vyučovací předmět zahrnuje obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace z RVP G a část obsahu vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie z RVP G.

Na předmět navazuje ve 3. ročníku dvouletý volitelný předmět matematický seminář, který rozšiřuje a prohlubuje znalosti z matematiky. Je z velké části zaměřen na přípravu studentů k profilové části maturitní zkoušky z matematiky a přijímacím zkouškám na vysoké školy. Ve 4. ročníku se jednoletý seminář Cvičení z matematiky věnuje především nácviku státních testů ze společné části maturitní zkoušky z matematiky.

Matematika rozvíjí především logické myšlení, ale také paměť. Napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Učí pamatovat si pouze nejpotřebnější informace a vše ostatní si odvodit. Neméně významným aspektem je rozvoj geometrické představivosti, jak v rovině, tak v prostoru.

Těžiště výuky spočívá v aktivní osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných pro vysokoškolské studium i pro běžný život, v pěstování schopnosti aplikace. Během studia si žáci uvědomují, že matematika nachází uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, nejvíce však v informatice, fyzice, technice a ekonomii.

Charakteristika vyučovacího předmětu informatika

Vyučovací předmět zahrnuje převážnou část obsahu vzdělávací oblasti Informatika a komunikační technologie z RVP G. Zbývající část vzdělávacího obsahu této oblasti je integrována do předmětu ZSV, ČJL a M.

Předmět informatika je vyučován ve skupinách v učebně pro výuku informačních a komunikačních technologií se 17 žákovskými pracovními stanicemi a jednou stanicí pro učitele informatiky. Všechny stanice jsou napojeny do školní sítě s přístupem na internet. Učebna je dále vybavena dataprojektorem, tiskárnou, scannerem a dalším technickým vybavením.

Časová dotace

Čtyřleté vzdělávání

Ročník

1.

2.

3.

4.

Matematika

3

3+1

3

3

Informatika

1

1

0

0

Šestileté vzdělávání

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Matematika

4

4

3

3+1

3

3

Informatika

1

0

1

1

0

0

Výchovné a vzdělávací strategie předmětu matematika

Učitel klade důraz na aplikace, deduktivní a induktivní postupy, vede tak žáky k propojení mechanicky zvládnutých poznatků a postupů s postupy pro objevování nových cest a k odvozování a zdůvodňování nových vlastností (kompetence k řešení problému, kompetence k učení).

Učitel vede žáky k rozborům, hledání možností, prezentacím vlastního postupu a výsledku práce (kompetence komunikativní).

Učitel organizuje práci žáků ve skupinách (kompetence sociální a personální, kompetence občanská).

Učitel klade důraz na mezipředmětové vztahy (kompetence k učení, kompetence k řešení problémů).

Učitel klade důraz na správnost formulací, logickou strukturu a posloupnost argumentací, jak v písemném, tak v mluveném projevu, důraz na respekt k práci druhého (kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální).

Podpora účasti žáků v matematických soutěžích, jako např. Matematická olympiáda, Matematický klokan (kompetence k řešení problému, kompetence komunikativní).

Výchovné a vzdělávací strategie předmětu informatika

K utváření a osvojení klíčových kompetencí volí učitel následující strategie a postupy:

Kompetence k učení:

  • zadáváním vhodných úloh a problémů vede žáky k samostatné práci, k nutnosti vyhledávat informace, zpracovávat je a posuzovat.

Kompetence k řešení problémů:

  • předkládá jim problémy z běžného života a praxe a vede je k jejich řešení s využitím výpočetní techniky,
  • motivuje žáky formulovat své požadavky a využívat je v interakci s počítačem.

Kompetence pracovní:

  • učí žáky řešit problémy spojené s obsluhou PC (instalace, čištění, ...).

Kompetence komunikativní:

  • zadává složitější úkoly, pro jejichž splněnížáci pracují ve skupinách, vede žáky k rozdělení práce ve skupině a k efektivní spolupráci,
  • vede žáky ke komunikaci prostřednictvím sítě a využití výpočetní techniky při žákovských prezentacích.

Kompetence sociální a personální:

  • klade důraz na význam výpočetní techniky a digitálních technologií ve všech oblastech života,
  • předvádí žákům způsoby práce s informacemi, jejich zdroji a upozorňuje na obecně platné zásady práce s daty.

Kompetence občanská:

  • při vyhledávání a zpracování informací vede žáky k dodržování právních i etických norem
  • šetrným a ohleduplným zacházením s výpočetní technikou učí zodpovědnosti za svěřený majetek.

V Ostravě dne 1. 9. 2020
Mgr. Šárka Mižďochová, vedoucí předmětové sekce matematiky a informatiky

Pro žáky a rodiče žáků prvních ročníků
Přihlášky a žádosti obdrží žáci v papírové podobě na začátku školního roku.

Žádost o kartu ISIC (PDF)
Přihláška ke stravování (PDF)
Informace k výchovně vzdělávacímu kurzu (PDF)
Přípravné kurzy
Zveřejnili jsme informace o přípravných kurzech pro žáky 7. a 9. tříd.

The Duke of Edinburgh’s International Award

Erasmus+

Výchovný poradce pro žáky
Od 1. 5. 2020 se můžete se svými problémy obracet na novou výchovnou poradkyni Mgr. Andreu Mlečkovou, která sídlí v budově B (v domečku).
Nenech to být a pomoz!
Ubližuje někdo tobě nebo tvým spolužákům? Upozorni na to jednoduše a rychle pomocí NNTB – NeNech To Být!
Zájmové aktivity pro žáky
Žákům nabízíme atraktivní zájmové aktivity.
Novinky
23. 9. 2020

Oprašte si znalosti, nažhavte sítě. Startuje nová soutěž Pavlopis

Gravitační síla, botanika, matematické operace, španělská mluvnice. To všechno budou muset ovládat odvážlivci ze základek, kteří seberou odvahu a...

17. 9. 2020

Nařízení Ministerstva zdravotnictví

Podle nařízení Ministerstva zdravotnictví od pátku 18. 9. až do odvolání platí povinnost mít nasazené roušky v prostorách školy i v průběhu vyučování...

9. 9. 2020

Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 9. 9. 2020

Podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze středy 9. září platí od čtvrtku 10. září všeobecný zákaz pohybovat se ve společných vnitřních...

» více novinek

Metodické kabinety

Začínající učitel