Matematika a informatika

Předmětová sekce matematiky a informatiky ve školním roce 2017/18

Vedoucí předmětové sekce

Mgr. Šárka Mižďochová (smizdochova@jazgym.cz)

Vyučující matematiky a informatiky v jednotlivých třídách ve školním roce 2017/2018

Mgr. Šárka Flámová (sflamova@jazgym.cz, aprobace matematika, chemie) – 1.E, 2.E, 1.B
Mgr. Šárka Mižďochová (smizdochova@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika) –1.A, 2.B, 3.A, 3.B, 3.C, 5.E, matematické semináře
Mgr. Andrea Mlečková (amleckova@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika) – 1.C, 3.E, 2.A, 2.C, 4.E, 4.A, 6.E
PaedDr. Vlastimil Moravec (vmoravec@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika, anglický jazyk) – 4.B, 4.C
Mgr. Karel Oleksy (koleksy@jazgym.cz, aprobace matematika, fyzika) – 1.A, 1.B, 1.C, 1.E, 3.E, 2.A, 2.B, 2.C, 4.E

Plán aktivit sekce pro školní rok 2017/2018

Matematické soutěže

  • Soutěž Klokan pro všechny studenty šestiletého a čtyřletého gymnázia
  • Soutěž Pythagoriáda pro 1. ročník šestiletého gymnázia
  • Soutěž Matematická olympiáda pro zájemce

Výběr učebnic pro výuku matematiky na školní rok 2017/2018

PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 9, algebra. 1. vyd. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7235-487-0.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 9, geometrie. 1.vyd. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7235-489-4.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 8, algebra. 1.vyd. Praha: SPN, 2009, ISBN 978-80-7235-419-1.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 8, geometrie. 1.vyd. Praha: SPN, 2009, ISBN 978-80-7235-421-4.
KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia, Základní poznatky z matematiky. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002 ISBN 80-7196-146-9.
CHARVÁT, J. Matematika pro gymnázia, Rovnice a nerovnice. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-154-X.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Funkce. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-164-7.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Goniometrie. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-203-1.
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia, Planimetrie. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-174-4.
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia, Stereometrie. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-178-4.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Posloupnosti a řady. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-195-7.
CALDA, E. Matematika pro gymnázia, Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002 ISBN 80-7196-147-7.
KOČANDRLE, M. Matematika pro gymnázia, Analytická geometrie. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-163-9.
CALDA, E. Matematika pro gymnázia, Komplexní čísla. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-196-187-6.
HRUBÝ, D. Matematika pro gymnázia, Diferenciální a integrální počet. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-210-4.
KUBEŠOVÁ, N. Matematika, přehled středoškolského učiva. 2.vyd. Vyuka.cz, 2006, ISBN 978-80-86873-05-3.
ČERMÁK, P. Odmaturuj z matematiky. 2. vyd. Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-38-3.

Studenti mohou využívat školní sbírku matematiky v elektronické podobě. Pro řešení domácích úkolů mají k dispozici systém Moodle.

Charakteristika vyučovacího předmětu matematika

Vyučovací předmět zahrnuje obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace z RVP G a část obsahu vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie z RVP G.

Na předmět navazuje ve 3. ročníku dvouletý volitelný předmět matematický seminář, který rozšiřuje a prohlubuje znalosti z matematiky. Je z velké části zaměřen na přípravu studentů k maturitě a přijímacím zkouškám na vysoké školy. Ve 4. ročníku se jednoletý seminář věnuje především integrálnímu a diferenciálnímu počtu.

Matematika rozvíjí především logické myšlení, ale také paměť. Napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Učí pamatovat si pouze nejpotřebnější informace a vše ostatní si odvodit. Neméně významným aspektem je rozvoj geometrické představivosti, jak v rovině, tak v prostoru.

Těžiště výuky spočívá v aktivní osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných pro vysokoškolské studium i pro běžný život, v pěstování schopnosti aplikace. Během studia si žáci uvědomují, že matematika nachází uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, nejvíce však v informatice, fyzice, technice a ekonomii.

Charakteristika vyučovacího předmětu informatika

Vyučovací předmět zahrnuje převážnou část obsahu vzdělávací oblasti Informatika a komunikační technologie z RVP G. Zbývající část vzdělávacího obsahu této oblasti je integrována do předmětu ZSV, ČJL a M.

Předmět informatika je vyučován ve skupinách v učebně pro výuku informačních a komunikačních technologií se 17 žákovskými pracovními stanicemi a jednou stanicí pro učitele informatiky. Všechny stanice jsou napojeny do školní sítě s přístupem na internet. Učebna je dále vybavena dataprojektorem, tiskárnou, scannerem a dalším technickým vybavením.

Časová dotace

Čtyřleté vzdělávání

Ročník

1.

2.

3.

4.

Matematika

3

3

3

2

Informatika

1

1

0

0

Šestileté vzdělávání

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Matematika

4

4

3

3

3

2

Informatika

1

0

1

1

0

0

Výchovné a vzdělávací strategie předmětu matematika

Učitel klade důraz na aplikace, deduktivní a induktivní postupy, vede tak žáky k propojení mechanicky zvládnutých poznatků a postupů s postupy pro objevování nových cest a k odvozování a zdůvodňování nových vlastností (kompetence k řešení problému, kompetence k učení).

Učitel vede žáky k rozborům, hledání možností, prezentacím vlastního postupu a výsledku práce (kompetence komunikativní).

Učitel organizuje práci žáků ve skupinách (kompetence sociální a personální, kompetence občanská).

Učitel klade důraz na mezipředmětové vztahy (kompetence k učení, kompetence k řešení problémů).

Učitel klade důraz na správnost formulací, logickou strukturu a posloupnost argumentací, jak v písemném, tak v mluveném projevu, důraz na respekt k práci druhého (kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální).

Podpora účasti žáků v matematických soutěžích, jako např. Matematická olympiáda, Matematický klokan (kompetence k řešení problému, kompetence komunikativní).

Výchovné a vzdělávací strategie předmětu informatika

K utváření a osvojení klíčových kompetencí volí učitel následující strategie a postupy:

Kompetence k učení:

  • zadáváním vhodných úloh a problémů vede žáky k samostatné práci, k nutnosti vyhledávat informace, zpracovávat je a posuzovat.

Kompetence k řešení problémů:

  • předkládá jim problémy z běžného života a praxe a vede je k jejich řešení s využitím výpočetní techniky,
  • motivuje žáky formulovat své požadavky a využívat je v interakci s počítačem.

Kompetence pracovní:

  • učí žáky řešit problémy spojené s obsluhou PC (instalace, čištění, ...).

Kompetence komunikativní:

  • zadává složitější úkoly pro jejichž zpracování je třeba pracovat ve skupinách, vede žáky k rozdělení práce ve skupině a k efektivní spolupráci,
  • vede žáky ke komunikaci prostřednictvím sítě a využití výpočetní techniky při žákovských prezentacích.

Kompetence sociální a personální:

  • klade důraz na význam výpočetní techniky a digitálních technologií ve všech oblastech života,
  • předvádí žákům způsoby práce s informacemi, jejich zdroji a upozorňuje na obecně platné zásady práce s daty.

Kompetence občanská:

  • při vyhledávání a zpracování informací vede žáky k dodržování právních i etických norem
  • šetrným a ohleduplným zacházením s výpočetní technikou učí zodpovědnosti za svěřený majetek.
Novinky
10. 7. 2018

Studentka francouzské třídy odchází studovat na lyceum Carnot do Dijonu

Emilie si splnila sen. Od prvního okamžiku, kdy uslyšela zpěvné tóny francouzštiny, věděla, že se jí jeden z nejkrásnějších jazyků světa stane...

7. 7. 2018

Ústní maturitní zkouška v podzimním termínu 2018

Informace o ústní maturitní zkoušce v podzimním termínu 2018.

1. 7. 2018

Nejlepší učení pro život aneb Cesta za zkušenostmi do Francie

Začátkem června jsme se za vzděláním vydali se skupinou studentů „éčkových francouzských“ tříd rovnou do Francie. Mířili jsme do města Limoges, kde má...

» více novinek