Matematika a informatika

Předmětová sekce matematiky a informatiky ve školním roce 2016/17

Vedoucí předmětové sekce

Mgr. Šárka Mižďochová (smizdochova@jazgym.cz)

Vyučující matematiky a informatiky v jednotlivých třídách ve školním roce 2016/2017

Mgr. Andrea Mlečková (aprobace matematika, fyzika) – 2. E, 1. A, 1. C, 3. E, 3. A, 5. E, 4. C, 6. E
Mgr. Šárka Mižďochová (aprobace matematika, fyzika) – 1. E, 1. B, 2. A, 2. B, 2. C, 4. E, matematické semináře
PaedDr. Vlastimil Moravec (aprobace matematika, fyzika, anglický jazyk) – 3. B, 3. C, 4. A
Mgr. Karel Oleksy (aprobace matematika, fyzika) – 1. A, 1. B, 1. C, 1. E, 3. E, 2. A, 2. B, 2. C, 4. E

Plán aktivit sekce pro školní rok 2016/2017

Matematické soutěže

  • Soutěž Klokan pro všechny studenty šestiletého a čtyřletého gymnázia
  • Soutěž Pythagoriáda pro 1. ročník šestiletého gymnázia
  • Soutěž Matematická olympiáda pro zájemce

Výběr učebnic pro výuku matematiky na školní rok 2016/2017

PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 9, algebra. 1. vyd. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7235-487-0.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 9, geometrie. 1.vyd. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7235-489-4.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 8, algebra. 1.vyd. Praha: SPN, 2009, ISBN 978-80-7235-419-1.
PŮLPÁN, Z. Matematika pro základní školy 8, geometrie. 1.vyd. Praha: SPN, 2009, ISBN 978-80-7235-421-4.
KUBÁT, J. Matematika pro gymnázia, Základní poznatky z matematiky. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002 ISBN 80-7196-146-9.
CHARVÁT, J. Matematika pro gymnázia, Rovnice a nerovnice. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-154-X.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Funkce. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-164-7.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Goniometrie. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-203-1.
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia, Planimetrie. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-174-4.
POMYKALOVÁ, E. Matematika pro gymnázia, Stereometrie. 3.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-178-4.
ODVARKO, J. Matematika pro gymnázia, Posloupnosti a řady. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-195-7.
CALDA, E. Matematika pro gymnázia, Kombinatorika, pravděpodobnost a statistika. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002 ISBN 80-7196-147-7.
KOČANDRLE, M. Matematika pro gymnázia, Analytická geometrie. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-163-9.
CALDA, E. Matematika pro gymnázia, Komplexní čísla. 4.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-196-187-6.
HRUBÝ, D. Matematika pro gymnázia, Diferenciální a integrální počet. 2.vyd. Praha: Prometheus, 2002, ISBN 80-7196-210-4.
KUBEŠOVÁ, N. Matematika, přehled středoškolského učiva. 2.vyd. Vyuka.cz, 2006, ISBN 978-80-86873-05-3.
ČERMÁK, P. Odmaturuj z matematiky. 2. vyd. Didaktis, 2002, ISBN 80-86285-38-3.

Studenti mohou využívat školní sbírku matematiky v elektronické podobě. Pro řešení domácích úkolů mají k dispozici systém Moodle.

Charakteristika vyučovacího předmětu matematika

Vyučovací předmět zahrnuje obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace z RVP G a část obsahu vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie z RVP G.

Na předmět navazuje ve 3. ročníku dvouletý volitelný předmět matematický seminář, který rozšiřuje a prohlubuje znalosti z matematiky. Je z velké části zaměřen na přípravu studentů k maturitě a přijímacím zkouškám na vysoké školy. Ve 4. ročníku se jednoletý seminář věnuje především integrálnímu a diferenciálnímu počtu.

Matematika rozvíjí především logické myšlení, ale také paměť. Napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Učí pamatovat si pouze nejpotřebnější informace a vše ostatní si odvodit. Neméně významným aspektem je rozvoj geometrické představivosti, jak v rovině, tak v prostoru.

Těžiště výuky spočívá v aktivní osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných pro vysokoškolské studium i pro běžný život, v pěstování schopnosti aplikace. Během studia si žáci uvědomují, že matematika nachází uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, nejvíce však v informatice, fyzice, technice a ekonomii.

Charakteristika vyučovacího předmětu informatika

Vyučovací předmět zahrnuje převážnou část obsahu vzdělávací oblasti Informatika a komunikační technologie z RVP G. Zbývající část vzdělávacího obsahu této oblasti je integrována do předmětu ZSV, ČJL a M.

Předmět informatika je vyučován ve skupinách v učebně pro výuku informačních a komunikačních technologií se 17 žákovskými pracovními stanicemi a jednou stanicí pro učitele informatiky. Všechny stanice jsou napojeny do školní sítě s přístupem na internet. Učebna je dále vybavena dataprojektorem, tiskárnou, scannerem a dalším technickým vybavením.

Časová dotace

Čtyřleté vzdělávání

Ročník

1.

2.

3.

4.

Matematika

3

3

3

2

Informatika

1

1

0

0

Šestileté vzdělávání

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Matematika

4

4

3

3

3

2

Informatika

1

0

1

1

0

0

Výchovné a vzdělávací strategie předmětu matematika

Učitel klade důraz na aplikace, deduktivní a induktivní postupy, vede tak žáky k propojení mechanicky zvládnutých poznatků a postupů s postupy pro objevování nových cest a k odvozování a zdůvodňování nových vlastností (kompetence k řešení problému, kompetence k učení).

Učitel vede žáky k rozborům, hledání možností, prezentacím vlastního postupu a výsledku práce (kompetence komunikativní).

Učitel organizuje práci žáků ve skupinách (kompetence sociální a personální, kompetence občanská).

Učitel klade důraz na mezipředmětové vztahy (kompetence k učení, kompetence k řešení problémů).

Učitel klade důraz na správnost formulací, logickou strukturu a posloupnost argumentací, jak v písemném, tak v mluveném projevu, důraz na respekt k práci druhého (kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální).

Podpora účasti žáků v matematických soutěžích, jako např. Matematická olympiáda, Matematický klokan (kompetence k řešení problému, kompetence komunikativní).

Výchovné a vzdělávací strategie předmětu informatika

K utváření a osvojení klíčových kompetencí volí učitel následující strategie a postupy:

Kompetence k učení:

  • zadáváním vhodných úloh a problémů vede žáky k samostatné práci, k nutnosti vyhledávat informace, zpracovávat je a posuzovat.

Kompetence k řešení problémů:

  • předkládá jim problémy z běžného života a praxe a vede je k jejich řešení s využitím výpočetní techniky,
  • motivuje žáky formulovat své požadavky a využívat je v interakci s počítačem.

Kompetence pracovní:

  • učí žáky řešit problémy spojené s obsluhou PC (instalace, čištění, …).

Kompetence komunikativní:

  • zadává složitější úkoly pro jejichž zpracování je třeba pracovat ve skupinách, vede žáky k rozdělení práce ve skupině a k efektivní spolupráci,
  • vede žáky ke komunikaci prostřednictvím sítě a využití výpočetní techniky při žákovských prezentacích.

Kompetence sociální a personální:

  • klade důraz na význam výpočetní techniky a digitálních technologií ve všech oblastech života,
  • předvádí žákům způsoby práce s informacemi, jejich zdroji a upozorňuje na obecně platné zásady práce s daty.

Kompetence občanská:

  • při vyhledávání a zpracování informací vede žáky k dodržování právních i etických norem
  • šetrným a ohleduplným zacházením s výpočetní technikou učí zodpovědnosti za svěřený majetek.
Informace pro nově přijaté žáky

Potřebné informace naleznete na stránkách Informace pro nově přijaté žáky.

Spolupracujeme s Lékařskou fakultou OU

Lékařská fakulta Ostravské univerzitySpolupracujeme s Lékařskou fakultou Ostravské univerzity na projektu Integrace středoškoláků do výuky Fyziologie na Lékařské fakultě Ostravské univerzity.

Novinky
11. 07. 2017

Náhradní a opravný termín ústní maturitní zkoušky

Jazykové gymnázium Pavla Tigrida zveřejňuje informace o náhradním a opravném termínu ústní maturitní zkoušky.

11. 07. 2017

Zahájení školního roku 2017/2018 a organizace výuky na počátku školního roku

Školní rok 2017/2018 bude zahájen v pondělí 4. 9. 2017 v 8.00 hod. V pondělí 4. 9. 2017 výuka proběhne 1. a 2. vyučovací hodinu, v úterý 5. 9. 2017...

11. 07. 2017

Úřední hodiny v době letních prázdnin

Pondělí–pátek: 7.30–14.00 hod.

» více novinek