JAZYKOVÉ GYMNÁZIUM
Pavla Tigrida
OSTRAVA-PORUBA, P. O.
Ani vy
nerozumíte?
Wie
gehts?
How
are you?
Comment
vas-tu?
¿Cómo
estás?
Как
дела?
Předmětová sekce estetické výchovy ve školním roce 2018/19
(zahrnuje vyučovací předměty hudební výchova, výtvarná výchova, hudební výchova ve francouzštině)
Mgr. Taťána Mikulenková (tmikulenkova@jazgym.cz)
Mgr. Taťána Mikulenková, tmikulenkova@jazgym.cz (aprobace český jazyk a literatura, hudební výchova, sbormistrovství, anglický jazyk) – 2.E, 1.B, 1.C, 4.E
Mgr. Sylva Švidrnochová, ssvidrnochova@jazgym.cz (aprobace francouzský jazyk, hudební výchova) – 1.A, 2.A, 2.B, 2.C, 3.E
Mgr. Jaroslava Cvečková, cveckova@jazgym.cz (aprobace český jazyk a literatura, hudební výchova) – 2.C
Mgr. Jana Myslikovjanová, jmyslikovjanova@jazgym.cz (aprobace český jazyk a literatura, hudební výchova) – 1.E
Mgr. Tereza Šimonková, tsimonkova@jazgym.cz (aprobace výtvarná výchova) – ve všech třídách kromě 1.E
Mgr. Marie Tomášková, mtomaskova@jazgym.cz (aprobace český jazyk a literatura, francouzský jazyk) – 1.E
Mgr. Sylva Švidrnochová, ssvidrnochova@jazgym.cz (aprobace francouzský jazyk, hudební výchova) – 2.E, 3.E
Předmět zahrnuje celý vzdělávací obsah Hudebního oboru, který je součástí vzdělávací oblasti Umění a kultura z RVP G, a společný vzdělávací obsah integrujícího tématu Umělecká tvorba a komunikace. Žáci si v prvním ročníku zvolí hudební výchovu nebo výtvarnou výchovu; tato volba je závazná i pro druhý ročník. Na předmět navazuje ve 4. ročníku volitelný předmět estetický seminář, kde je poskytnut prostor nadstandardní látce, prohloubení a rozšíření dosud probrané látky, dalšímu rozvíjení hudebnosti a přípravě pro další studium. Při naplňování vzdělávacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy).
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
---|---|---|---|---|
Hudební výchova | 2 | 2 | 0 | 0 |
Vzdělávací cíle školního vzdělávacího plánu předmětu hudební výchova vycházejí z tradiční české hudebnosti, kterou kompetentním způsobem rozvíjejí v kontextu současného evropského kulturního prostoru. Předmět podněcuje, rozvíjí a kultivuje přirozenou potřebu setkávání s hudbou, obohacuje estetické vnímání a prožívání světa. V souladu s přirozeným fyziologickým, emocionálním a rozumovým rozvojem žáků směřuje zvláště k tomu, aby žáci kultivovali svůj vkus a rozvíjeli své hudební schopnosti, cítění a tvořivost.
Při výuce klademe důraz na upevňování a prohlubování hudebních schopností, pěvecké techniky, schopností sluchové analýzy, základní orientace v rytmicko-melodických strukturách, rozlišování slohotvorných znaků hudby jednotlivých období, vnímání souvislostí a přesahů mezi jednotlivými uměleckými obory a diferencované vnímání hudebních a mimohudebních obsahů v proudu znějící hudby.
Vzdělávací obsah předmětu je dále rozšiřován dalšími mimoškolními aktivitami, jako jsou např. koncerty, operní a divadelní představení, výstavy, tematicky zaměřené exkurze apod.
Hodiny hudební výchovy se vyučují ve specializované učebně HV, disponující příslušnou audiovizuální technikou a klavírem. Výuka je realizována ve skupině (max. 17 žáků).
Výuka probíhá v kombinaci receptivních aktivit a tvořivých činností. Směřuje k utváření individuálního vkusu žáka v kontextu objektivních estetických měřítek a kulturních vývojových tendencí. Výuka klade důraz na rozvoj komunikace s využitím specifických možností hudebního jazyka.
Předmět zahrnuje celý vzdělávací obsah Výtvarného oboru, který je součástí vzdělávací oblasti Umění a kultura z RVP G, a společný vzdělávací obsah integrujícího tématu Umělecká tvorba a komunikace. Žáci si v prvním ročníku zvolí hudební výchovu nebo výtvarnou výchovu; tato volba je závazná i pro druhý ročník. Na předmět navazuje ve 4. ročníku volitelný předmět estetický seminář. Při naplňování vzdělávacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy).
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
---|---|---|---|---|
Výtvarná výchova | 2 | 2 | 0 | 0 |
Výtvarná výchova je výrazně zaměřená na estetickou kultivaci žáka. Žáci se učí najít cestu k výtvarnému umění různou formou komunikace s výtvarným dílem na základě experimentování. Výtvarná výchova klade důraz na tvůrčí činnosti: tvorba, vnímání a interpretace. Tyto činnosti umožňují rozvíjet a uplatnit vlastní vnímání, cítění, myšlení, prožívání, fantazii, představivost, intuici a kreativitu. K jejich realizaci nabízí výtvarná výchova vizuálně obrazné prostředky nejen tradiční, ale i nově vznikající v současném výtvarném umění a v nových médiích. Vedeme žáka k hledání souvislostí, vytváření osobního postoje k obsahu vizuálně obrazných vyjádření a hledání vhodného způsobu prezentace vlastní tvorby. Zajímavou formou poznání je spolupráce s galeriemi (výukové animační programy pro žáky SŠ), výtvarné projekty (přesah do předmětů), studentské projekty (např. Malé granty), výtvarné soutěže ve spolupráci s jinými školami, semináře, výtvarné exkurze (spolupráce s Informačním centrem Ostrava) apod.
Výtvarná výchova je zaměřená na kreativní experimentální činnost. Žák je veden k samostatné a tvůrčí činnosti. Získává znalosti o novodobých technologiích, materiálech, poznává osobnosti výtvarné kultury. Učí se získávat klíčové informace, poznatky z dostupných zdrojů (tiskoviny, internet), ale i přímým kontaktem např. návštěvou galerie, muzea, výukových animačních programů. Podporujeme jeho fantazii, myšlení, technické dovednosti. Vhodnou motivací probouzíme v žákovi zájem o výtvarnou kulturu.
Žák je veden k myšlení v evropských souvislostech, získává multikulturní rozsah. Učí se samostatné projektové činnosti, učí se využívat vhodných metod při vlastní tvorbě, zkouší a hledá nové kreativní možnosti řešení. Propojují se vazby na další umělecké obory (hudba, architektura).
Žák se učí používat a osvojit si výtvarný jazyk, odborné znalosti. Na základě znalostí volí při své vlastní práci vhodnou formu zpracování, učí se správně rozhodovat, argumentovat, vede dialog s výtvarným dílem. Žák se učí prezentovat vhodným způsobem nejen svou práci, své myšlení, ale i sám sebe před publikem známým, neznámým.
Žák je veden k sebereflexi, dosažené poznatky a zkušenosti mu pomohou stanovit si priority, cíle. V tvůrčím procesu a při vnímání uměleckého díla získává žák prostor pro samostatnou i týmovou práci. Učí se uplatnit svou roli ve skupině, je veden k zodpovědnosti, učí se respektovat pravidla.
Žák je veden k vnímání a uvědomovaní si kulturních a duchovních hodnot, tradic. Učí se respektovat různorodost názorů, postojů, má možnost kriticky se vyjadřovat k názorům druhých. Žák je veden k toleranci, učí se respektovat každého člověka jako individualitu.
V průběhu vzdělávání na nižším stupni gymnázia jsou žáci vzdělávání jak v předmětu hudební výchova, tak v předmětu výtvarná výchova, které obsahují příslušnou část vzdělávacího obsahu předmětných oborů z RVP ZV.
Na vyšším stupni gymnázia si žáci volí jeden z uvedených předmětů; tato volba je závazná i pro čtvrtý ročník. Na předmět navazuje v 6. ročníku volitelný předmět estetický seminář, kde je poskytnut prostor nadstandardní látce, prohloubení a rozšíření dosud probrané látky, dalšímu rozvíjení hudebnosti a přípravě pro další studium.
Při naplňování vzdělávacího obsahu jsou zároveň realizovány vybrané tematické okruhy průřezových témat RVP G (konkrétně viz učební osnovy).
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
---|---|---|---|---|---|---|
Hudební výchova | 1 | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Vzdělávací cíle školního vzdělávacího plánu předmětu hudební výchova vycházejí z tradiční české hudebnosti, kterou kompetentním způsobem rozvíjejí v kontextu současného evropského kulturního prostoru. Předmět podněcuje, rozvíjí a kultivuje přirozenou potřebu setkávání s hudbou, obohacuje estetické vnímání a prožívání světa. V souladu s přirozeným fyziologickým, emocionálním a rozumovým rozvojem žáků směřuje zvláště k tomu, aby žáci kultivovali svůj vkus a rozvíjeli své hudební schopnosti, cítění a tvořivost.
Při výuce klademe důraz na upevňování a prohlubování hudebních schopností, pěvecké techniky, schopností sluchové analýzy, základní orientace v rytmicko-melodických strukturách, rozlišování slohotvorných znaků hudby jednotlivých období, vnímání souvislostí a přesahů mezi jednotlivými uměleckými obory a diferencované vnímání hudebních a mimohudebních obsahů v proudu znějící hudby.
Vzdělávací obsah předmětu je dále rozšiřován dalšími mimoškolními aktivitami, jako jsou např. koncerty, operní a divadelní představení, výstavy, tematicky zaměřené exkurze apod.
Hodiny hudební výchovy se vyučují ve specializované učebně hudební výchovy, disponující příslušnou audiovizuální technikou a klavírem. Výuka je realizována ve skupině (nejvýše 17 žáků).
Výuka probíhá v kombinaci receptivních aktivit a tvořivých činností. Směřuje k utváření individuálního vkusu žáka v kontextu objektivních estetických měřítek a kulturních vývojových tendencí. Výuka klade důraz na rozvoj komunikace s využitím specifických možností hudebního jazyka.
Výtvarná výchova je výrazně zaměřená na estetickou kultivaci žáka. Žáci se učí najít cestu k výtvarnému umění různou formou komunikace s výtvarným dílem na základě experimentování. Výtvarná výchova klade důraz na tvůrčí činnosti: tvorba, vnímání a interpretace. Tyto činnosti umožňují rozvíjet a uplatnit vlastní vnímání, cítění, myšlení, prožívání, fantazii, představivost, intuici a kreativitu. K jejich realizaci nabízí výtvarná výchova vizuálně obrazné prostředky nejen tradiční, ale i nově vznikající v současném výtvarném umění a v nových médiích. Vedeme žáka k hledání souvislostí, vytváření osobního postoje k obsahu vizuálně obrazných vyjádření a hledání vhodného způsobu prezentace vlastní tvorby. Zajímavou formou poznání je spolupráce s galeriemi (výukové animační programy pro žáky SŠ), výtvarné projekty (přesah do předmětů), studentské projekty (např. Malé granty), výtvarné soutěže ve spolupráci s jinými školami, semináře, výtvarné exkurze (spolupráce s Informačním centrem Ostrava) apod.
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
---|---|---|---|---|---|---|
Výtvarná výchova | 1 | 1 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Výtvarná výchova je zaměřená na kreativní experimentální činnost. Žák je veden k samostatné a tvůrčí činnosti. Získává znalosti o novodobých technologiích, materiálech, poznává osobnosti výtvarné kultury. Učí se získávat klíčové informace, poznatky z dostupných zdrojů (tiskoviny, internet), ale i přímým kontaktem např. návštěvou galerie, muzea, výukových animačních programů. Podporujeme jeho fantazii, myšlení, technické dovednosti. Vhodnou motivací probouzíme v žákovi zájem o výtvarnou kulturu.
Žák je veden k myšlení v evropských souvislostech, získává multikulturní rozsah. Učí se samostatné projektové činnosti, učí se využívat vhodných metod při vlastní tvorbě, zkouší a hledá nové kreativní možnosti řešení. Propojují se vazby na další umělecké obory (hudba, architektura).
Žák se učí používat a osvojit si výtvarný jazyk, odborné znalosti. Na základě znalostí volí při své vlastní práci vhodnou formu zpracování, učí se správně rozhodovat, argumentovat, vede dialog s výtvarným dílem. Žák se učí prezentovat vhodným způsobem nejen svou práci, své myšlení, ale i sám sebe před publikem známým, neznámým.
Žák je veden k sebereflexi, dosažené poznatky a zkušenosti mu pomohou stanovit si priority, cíle. V tvůrčím procesu a při vnímání uměleckého díla získává žák prostor pro samostatnou i týmovou práci. Učí se uplatnit svou roli ve skupině, je veden k zodpovědnosti, učí se respektovat pravidla.
Žák je veden k vnímání a uvědomovaní si kulturních a duchovních hodnot, tradic. Učí se respektovat různorodost názorů, postojů, má možnost kriticky se vyjadřovat k názorům druhých. Žák je veden k toleranci, učí se respektovat každého člověka jako individualitu.
Třídy 1. A, 1. B, 1. C, 3. E (1× dvouhodinový blok za pololetí)
Nástin dějin výtvarného umění pro hudebníky – dílčí témata dvouhodinových bloků |
Nástin dějin hudby pro výtvarníky – dílčí témata dvouhodinových bloků |
Přibližný termín |
|
---|---|---|---|
1. vstup |
Pravěká kultura, egyptská kultura, románský sloh a gotický sloh |
Hudba pravěku, starověku a středověku Renesance a nizozemská polyfonie |
říjen |
2. vstup |
Renesance, baroko a klasicismus |
Baroko a klasicismus |
březen |
Třídy 2. A, 2. B, 2. C, 4. E (1× dvouhodinový blok za pololetí)
Nástin dějin výtvarného umění pro hudebníky – dílčí témata dvouhodinových bloků |
Nástin dějin hudby pro výtvarníky – dílčí témata dvouhodinových bloků |
Přibližný termín |
|
---|---|---|---|
1. vstup |
Umění 19. století Umění 1. pol. 20. stol. |
Romantismus, novoromantismus Česká národní škola |
říjen |
2. vstup |
Umění ve 2. pol. 20. stol. |
Hudba přelomu 19. a 20. stol. Hudba 20. stol., jazz a populární hudba |
březen |
Projekt pracovních stáží ve Francii
Zpráva z pobytu ve Štrasburgu
Bretaňský den
V úterý 12. února 2019 jsme se spolu s vybranými studenty 1. A, 2. A, 3. B a 3. C pokoušeli „zkrotit literární múzu“. Na workshopu pořádaném...
Dne 29. ledna 2019 naši školu navštívil zakladatel organizace Iglou Emmanuel Chilaud. Svou prezentací se nám pokusil přiblížit problém, který se týká...
Už se pomalu stává tradicí, že v lednu mezi nás zavítá pan Lukáš Macek, ředitel evropského kampusu pro střední a východní Evropu francouzské vysoké...