JAZYKOVÉ GYMNÁZIUM
Pavla Tigrida
OSTRAVA-PORUBA, P. O.
Ani vy
nerozumíte?
Wie
gehts?
How
are you?
Comment
vas-tu?
¿Cómo
estás?
Как
дела?
Předmětová sekce českého jazyka a literatury ve školním roce 2019/20
Mgr. Jana Myslikovjanová (jmyslikovjanova@jazgym.cz)
Mgr. Jiří Hruška (aprobace čeština, dějepis) – 1. A, 3. B, seminář filmová, divadelní a mediální studia
Mgr. Taťána Mikulenková (aprobace čeština, hudební výchova, sbormistrovství, anglický jazyk) – 1. B, 4. A, seminář slohová a jazyková cvičení
Mgr. Jana Myslikovjanová (aprobace čeština, hudební výchova) – 2. A, 3. A, 4. B, 4. C, seminář slohová a jazyková cvičení, literární seminář
Mgr. Svatava Pitříková (aprobace čeština, francouzský jazyk) – 1. E
Mgr. Karel Střelec (aprobace čeština, francouzský jazyk) – 2. B, 3. C, 3. E, 5. E, literární seminář
Mgr. Marie Tomášková (aprobace čeština, francouzský jazyk) – 2. C, 2. E
Mgr. Lenka Žvaková (aprobace čeština, výtvarná výchova) – 1. C, 4. E, 6. E
Exkurze do Knihovny města Ostravy
Exkurze do NDM (Divadlo jako místo setkání)
Exkurze do MSVK a archivu Ostravského muzea
Po stopách Komenského – Fulnek, Přerov, Uherský Brod (3 varianty: pěšky do Fulneku, autobusem do Přerova, vlakem do Uherského Brodu)
Máchův kraj – literárně-historická exkurze
III. roč. čtyřletého cyklu + 5. E
Exkurze do MSVK (práce s odborným textem, citační pravidla)
Exkurze do Památníku P. Bezruče a Slezského zemského muzea v Opavě
Vysočina – literárně-historická exkurze
Literárně-historická exkurze PRAHA
Návštěva Ústavu pro českou literaturu AV ČR – pro studenty literárního a mediálního semináře
Projekt Úvod do studia filmu (ŠVP) v rozsahu 2 filmové projekce na ročník a školní rok v kině ART. Na každou filmovou projekci bude navazovat hodina interpretace, v níž se žáci se svými učiteli literatury budou věnovat rozboru zhlédnutého díla.
ročník/pololetí | 1. pololetí | 2. pololetí |
---|---|---|
I. ročník | Zlaté opojení | Hej rup! |
II. ročník | Sedmá pečeť | Limonádový Joe |
III. ročník | Bláznivý Petříček | Markéta Lazarová |
IV. ročník | Brazil | Démanty noci |
Centrum kultury a vzdělávání – Minikinokavárna (www.minikino.cz)
Komorní scéna Aréna (www.divadloarena.cz)
Divadlo loutek Ostrava (www.dlo-ostrava.cz)
Divadlo Petra Bezruče (www.bezruci.cz)
Národní divadlo moravskoslezské (www.ndm.cz)
Kulturní centrum Poruba
QQ studio Ostrava (www.qq.cz)
Dům knihy Knihcentrum (www.knihcentrum-ostrava.cz)
Česká televize Ostrava (www.ceskatelevize.cz/ostrava/)
Český rozhlas Ostrava (www.rozhlas.cz/ostrava/portal/)
Knihovna města Ostravy (www.kmo.cz)
Kino ART (www.dkmoas.cz)
Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě (www.svkos.cz)
Ostravská univerzita v Ostravě (www.osu.cz)
Muzeum Brněnska
Úřad městského obvodu Poruba
Divadelní agentura Marie Beránkové
Školní knihovna – Mgr. Jiří Hruška (budova B) – jhruska@jazgym.cz, výpůjční doba pondělí až pátek
Odborná literární a jazyková učebna – 1. poschodí, učebna č. 19 (slovníky, časopis Host, multimediální vybavení)
MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793.
HOFFMANNOVÁ, Jana, Jaroslava JEŽKOVÁ a Jana VAŇKOVÁ. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 152 s. ISBN 978-807-2387-809.
KOLÁR, Robert. Teorie literatury. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2014, 80 s. ISBN 978-80-7238-926-1.
NOVOTNÝ, Jiří. Literatura v souvislostech 1: literatura pro střední školy: učebnice elektronická čítanka. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7238-783-0.
JAKUBÍČEK, Daniel. Literatura v souvislostech pro SŠ 2: učebnice literatury pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 216 S. ISBN 78-80-7238-976-6.
JAKUBÍČEK, Daniel. Literatura v souvislostech pro SŠ 3: učebnice literatury pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2013, 256 s. ISBN 978-80-7238-991-9.
CHROBÁK Jakub, Monika HORSÁKOVÁ, Veronika PORTEŠOVÁ. Literatura v souvislostech pro SŠ 4: učebnice literatury pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2015. 272 s. ISBN 978-80-7238-904-9.
KOLEKTIV autorů. Literatura pro 4. ročník SŠ. Didaktis, 160 s. ISBN 978-80-7358-149-7.
SOUKAL, J. a kol. Literatura pro I. – IV. ročník gymnázií (SPN).
SOUKAL, J. a kol. Čítanka pro I. – IV. ročník gymnázií (SPN).
PROKOP, V. Přehled české literatury – II., IV. ročník (T&M).
SOCHROVÁ, M. Čítanka k Literatuře v kostce (Fragment).
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura se skládá ze dvou částí: jazyk a jazyková komunikace a literární komunikace. Na nižším stupni gymnázia se předmět skládá ze tří tematických okruhů (komunikační a slohová výchova, jazyková výchova a literární výchova). V jazykové a komunikační výchově je žák veden k tomu, aby rozuměl různým typům textů a promluv. Hlavním cílem je zdokonalení ústního i písemného projevu, věcně správná, jazykově a slohově vytříbená komunikace. Žák se učí pracovat s uměleckými i odbornými texty, využívá různé jazykové slovníky a příručky. Literární výchova je předmětem s výraznou funkcí esteticko-výchovnou. Žák získává základní přehled o vývoji české a světové literatury a je veden k objektivnímu hodnocení literárních děl. Interpretace vybraných literárních děl přispívá k utváření názorů, postojů, zájmů a mravního profilu žáka a celkově rozvíjí a kultivuje jeho duchovní život.
Vyučovací předmět Český jazyk a literatura vznikl rozpracováním vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a zahrnuje celý obsah vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, část obsahu vzdělávacího oboru Informatika a informační a komunikační technologie (zpracování a prezentace informací) a oboru Člověk a svět práce (profesní volba). Využívá mezipředmětových vztahů, zejména s dějepisem, základy společenských věd, cizími jazyky a výtvarnou a hudební výchovou.
Vzdělávací obsah předmětu je rozšířen o školní projekt Úvod do studia filmové tvorby. V rámci tohoto projektu se žáci seznámí se základními pojmy z oblasti teorie a historie filmu a v každém ročníku zhlédnou vybrané filmové projekce z české i světové kinematografie. Na každou filmovou projekci navazuje hodina interpretace, v níž se žáci se svými učiteli literatury věnují rozboru zhlédnutého díla. Vzdělávací obsah předmětu je dále rozšiřován dalšími mimoškolními aktivitami, jako jsou např. divadelní a filmová představení, tematicky zaměřené exkurze, besedy s umělci apod. K dalším fakultativním aktivitám patří i účast v projektech a soutěžích (Olympiáda z českého jazyka, Lingvistická olympiáda, Den poezie, recitační soutěže Wolkrův Prostějov a Čtvrtlístek apod.).
Výuka předmětu je realizována se čtyřhodinovou dotací týdně, v 2. ročníku čtyřletého studia a ve 4. ročníku šestiletého studia je hodinová dotace tříhodinová. V 1. ročníku čtyřletého studia a ve 3. ročníku šestiletého studia je jedna hodina dělená pro výuku jazyka a jazykové komunikace. Na předmět navazují ve 4. (resp. 6.) ročníku volitelné předměty jazykový a slohový seminář, literární seminář a mediální seminář, které rozšiřují a prohlubují vzdělávací obsah oboru a umožňují profilaci žáka pro další vzdělávání.
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
---|---|---|---|---|
Český jazyk a literatura | 4 | 3 | 4 | 4 |
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
---|---|---|---|---|---|---|
Český jazyk a literatura | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Kompetence komunikativní:
Kompetence k řešení problémů:
Kompetence sociální a personální:
Kompetence občanská:
Kompetence k učení:
Projekt pracovních stáží ve Francii
Zpráva z pobytu ve Štrasburgu
Bretaňský den
Ve dnech 18.–20. listopadu 2019 se uskutečnila druhá část VIII. ročníku mezinárodní výměny s polskými studenty. Vzhledem k 30. výročí sametové...
Náš výlet do Prahy se uskutečnil od 9. do 11. října. První den jsme navštívili Vyšehrad s kasematami a poté krásné Stavovské divadlo, kde jsme zhlédli...
Vážení rodiče, ve středu 13. 11. proběhne konzultační odpoledne rodičů s vyučujícími, a to v době od 16.30 hod. do 18.30 hod.