Obecná charakteristika projektu

Lékařská fakulta Ostravské univerzityV akademickém roce 2016/17 byl odstartován již 4. ročník úspěšného projektu spolupráce Lékařské fakulty Ostravské univerzity s pilotní školou – Jazykovým gymnáziem Pavla Tigrida, Ostrava-Poruba, p. o., na projektu Integrace středoškoláků do výuky fyziologie na Lékařské fakultě Ostravské univerzity. Projekt odpovídá dlouhodobému záměru Moravskoslezského kraje vzdělat a udržet v regionu mladé odborníky a přilákat k nám ke studiu mladé talentované lidi z okolních regionů.

Celý projekt je ojedinělý tím, že je realizován nenárokově, pouze na základě zájmu studentů, což v současnosti nenabízí žádná jiná vysoká škola. Veškeré náklady na realizaci výuky nese na svých bedrech Lékařská fakulta Ostravské univerzity.

Obsah projektu

Pro středoškolské studenty – studenty maturitního ročníku – byla vypracována studijní opora, která rozšiřuje a tvoří výukovou nadstavbu nad standardní penzum znalostí středoškoláka v oblasti fyziologie člověka. Jedná se o zjednodušený model vysokoškolské Fyziologie.

Výuka je realizována ve dvouhodinových seminářích s frekvencí každý druhý týden, které zabezpečují kolokviální konzultaci jednotlivých vyučovaných témat a následně laboratorní praktická cvičení v prostorách laboratoře Ústavu fyziologie Lékařské fakulty Ostravské univerzity.

Novinky projektu

V letošním roce se do projektu zapojilo již šest gymnázií: Gymnázium Josefa Kainara, Matiční gymnázium, Gymnázium Ostrava-Hrabůvka, Gymnázium Olgy Havlové, Gymnázium Hladnov a Jazykové gymnázium Pavla Tigrida jako pilotní gymnázium.

Od prvního ročníku Lékařská fakulta Ostravské univerzity vydávala certifikát o absolutoriu Projektu integrace, který si vydobyl respekt u některých lékařských fakult a ty jej zohledňují v přijímacím řízení svých uchazečů.

Nárůstem počtu zúčastněných škol se v tomto roce rozrostl i tým mladých lektorů, kteří se spolupodílí na výuce účastníků projektu (viz odstavec Složení týmu).

Rozšířený zájem o kurzy vedl ke změnám ve struktuře vyučovaných témat (viz odstavec Probíraná témata). Zvlášť potěšující je skutečnost, že do aktivní výuky našich budoucích mediků se zapojila i Tereza Ekrtová, která se jako studentka našeho gymnázia sama účastnila prvního ročníku tohoto projektu a následně byla přijata na Lékařskou fakultu Ostravské univerzity.

Projekt za dobu své existence přitáhl pozornost dalších škol, jejichž zapojení se nyní připravuje.

Vize dalšího vývoje – chystané změny

V posledních měsících vrcholí finální příprava úplné remodelace celého projektu. Po několikaletém úsilí se do projektu zapojí Ústav anatomie Lékařské fakulty Ostravské univerzity, čímž dojde k úplné přestavbě obsahu projektu. Studenti nejprve absolvují přednášky z oboru Anatomie a teprve následně se seznámí s Fyziologií. Toto novum v projektu značně přiblíží zájemcům o studium medicíny a příbuzných oboru skutečný první ročník vysokoškolského studia.

V příštím roce projektu se připravuje i změna samotného systému přijímání účastníka. Zájemci o kurz projdou výběrovým řízením, které bude suplovat skutečné přijímací řízení na lékařskou fakultu. Bližší informace budou v dostatečném předstihu zveřejněny.

Probíraná témata

  • Hematologie I – krevní skupiny, hematokrit, sedimentace
  • Hematologie II – srážení krve, krevní skupiny
  • Respirační systém – spirometrie
  • Kardiovaskulární systém I – srdce, tlak krve
  • Kardiovaskulární systém II – převodní systém srdce, EKG
  • Oko – perimetrie, zraková ostrost
  • Svaly – EMG
  • Mozek – EEG

Složení týmu

Garant projektu: RNDr. Pavol Švorc, PhD.
Koordinátoři projektu: Vojtěch Jarkuliš, Tomáš Michalčák, Aleš Mazurek
Lektoři: Vojtěch Jarkuliš, Tomáš Michalčák, Eliška Franková, Tereza Ekrtová, Ondřej Černocký, David Škrda

Cíl projektu

Základním cílem projektu je umožnit studentům střední školy vyzkoušet si studium na vysoké škole ještě v době jejich středoškolského kurikula. Tato neocenitelná příležitost ověří skutečný zájem, předpoklady a profilaci budoucího absolventa střední školy. V neposlední řadě je potřeba zmínit, že rozšířené znalosti ve vybraných okruzích jim mohou pomoci s přípravou na přijímací zkoušky.

Medializace projektu

Vzhledem k ojedinělosti a bezplatnosti projektu jsme byli po dobu obou ročníků podpořeni medializací České televize Ostrava a Českým rozhlasem Ostrava v celoplošném vysílání. Viz mediální prezentace níže.

Mediální prezentace

1. ročník: Česká Televize Ostrava – Lékařská fakulta přednáší pro studenty gymnázia
1. ročník: Český rozhlas Ostrava – Středoškoláci z Ostravy poznávají vědu s akademiky
2. ročník: Česká Televize Ostrava – Středoškoláci, kteří mají zájem o studium medicíny (čas 11:35 min)

« zpět na seznam článků

Pro žáky a rodiče žáků prvních ročníků
Přihlášky a žádosti obdrží žáci v papírové podobě na začátku školního roku.

Žádost o kartu ISIC (PDF)
Přihláška ke stravování (PDF)
Informace k výchovně vzdělávacímu kurzu (PDF)
Přípravné kurzy
Zveřejnili jsme informace o přípravných kurzech pro žáky 7. a 9. tříd.

The Duke of Edinburgh’s International Award

Erasmus+

Výchovný poradce pro žáky
Od 1. 5. 2020 se můžete se svými problémy obracet na novou výchovnou poradkyni Mgr. Andreu Mlečkovou, která sídlí v budově B (v domečku).
Nenech to být a pomoz!
Ubližuje někdo tobě nebo tvým spolužákům? Upozorni na to jednoduše a rychle pomocí NNTB – NeNech To Být!
Zájmové aktivity pro žáky
Žákům nabízíme atraktivní zájmové aktivity.
Novinky
23. 9. 2020

Oprašte si znalosti, nažhavte sítě. Startuje nová soutěž Pavlopis

Gravitační síla, botanika, matematické operace, španělská mluvnice. To všechno budou muset ovládat odvážlivci ze základek, kteří seberou odvahu a...

17. 9. 2020

Nařízení Ministerstva zdravotnictví

Podle nařízení Ministerstva zdravotnictví od pátku 18. 9. až do odvolání platí povinnost mít nasazené roušky v prostorách školy i v průběhu vyučování...

9. 9. 2020

Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 9. 9. 2020

Podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze středy 9. září platí od čtvrtku 10. září všeobecný zákaz pohybovat se ve společných vnitřních...

» více novinek

Metodické kabinety

Začínající učitel