Mladá Boleslav automobilová aneb ženevské vozy studentům

12.09.2016

Na konci loňského školního roku se uskutečnila společná exkurze Jazykového gymnázia Pavla Tigrida a Matičního gymnázia do automobilky Škoda. Součástí programu byla návštěva depozitu muzea, následně výrobních hal a ve finále výstavní prostory muzea.

Vzhledem ke vzdálenosti, která nás dělí mezi Ostravou a Mladou Boleslaví, pracovníci muzea vyhověli naší žádosti a připravili vysoce nadstandardní program prohlídky expozice a výroby.

V depozitu muzea, kde naši dva průvodci – Šárka a Roman – zahájili výklad o historii výroby v Mladé Boleslavi, umožnili našim studentům volnou prohlídku exponátů z bezprostřední blízkosti. Následně se k nám připojil pan Ing. Michal Velebný – vedoucí restauračního týmu muzea – a spolu s kolegy vytlačili na střechu muzea prototyp Škody Tudor, představené na Ženevském autosalonu v roce 2002. Všichni účastníci si mohli doslova osahat a prohlédnout do nejmenšího detailu exteriér i interiér vozu.

Po této ukázce nám pan Ing. Velebný zpřístupnil i koncept Vision D, stojící v prostorách dvorany muzea. Vision D Škoda představila v roce 2011 v Ženevě jako předzvěst modelové řady Škoda Rapid a následně Octavia III. Jmenovitá hodnota prototypu je cca 20 000 000 Kč. Většinu z nás fascinovala skutečnost, že prototyp nemá kovovou karoserii, ale je vyrobena ze speciálního plastu.

Po zhlédnutí konceptu Vision D nám Šárka s Radkem předvedli – kromě lakovny, která z důvodu nebezpečí znečištění laků není přístupná – výrobu Škody Fabie III od prvotních cívek plechů až po finální kontrolu STK nově vyrobených vozů. Z bezpečnostních důvodů však není možno v prostorách karosárny, robotárny a dokončovací linky fotografovat. Většinu z nás uchvátil tanec japonských robotů svařujících plně automaticky karoserie.

Takovýto program je značně nadstandardní, neboť běžná objednaná prohlídka čítá pouze dvě výrobní haly dle výběru klienta muzea. Během celé ukázky naši průvodci studentům ukazovali zajímavosti při výrobě, fyzicky nám předvedli podvozek určený na nedestrukční zátěžové testy a ochotně zodpověděli všechny otázky.

Po prohlídce zkušebního polygonu firemní STK jsme se odebrali zpět do prostor muzea, kde nám průvodci předvedli zbytek expozice.

Poděkování

Za obě gymnázia bych chtěl velice poděkovat vedení Muzea Škoda: paní ředitelce Ing. Andreji Frýdlové, panu Ing. Michalu Velebnému a oběma průvodcům Romanovi a Šárce za velice nadstandardní a poutavý program. Veliký dík patří i paní Ivaně Andrtové, DiS., se kterou jsme celou návštěvu konzultovali a objednávali.

Aleš Mazurek

PředchozíNásledujícíZpět do galerie
 
 
 
Zvětšit

« zpět