Do závodu, do muzea i do depozitu na koncepty aneb Škoda nikdy nezklame

14.09.2017

Společný výlet Octavia Clubu a Jazykového gymnázia Pavla Tigrida

Asi pro žádného „Škodovkáře“ není tajemstvím, že automobilka Škoda disponuje od roku 1995 vlastním muzeem, plně srovnatelným s muzei ostatních automobilek. V prostorách hlavní budovy je možno zhlédnout pravidelně modernizovanou expozici, která čítá nejeden model škodovek, který mladé návštěvníky i pamětníky chytne za srdce. Lákavost celé expozice nemálo zvyšuje sekce restaurátorské dílny, která názorně ukazuje proces generální rekonstrukce vozů v „nálezovém stavu“, či sekce sportovních speciálů.

V hlavní dvoraně muzea expozici vévodí koncept Škoda Vision D, který na první pohled musí nadchnout i zarytého „neobdivovatele“ automobilů. Podsvícená výstavní plocha automobilu neotřele dodává blyštivý vzhled a dokresluje výrazné designové křivky vzoru pro budoucí Octavii III. a Rapida. Za poznámku stojí skutečnost, že koncept nemá kovovou karoserii.

V současné době je v hlavní dvoraně vystaven druhý koncept třetí generace Octavií – Škoda Mission L – koncept představený v roce 2011 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Pro Mission L byly oproti Vision D „nadesignovány“ sedačky s barevným potiskem, které automobilu dodávají mladistvý a živý vzhled. Lesk automobilu Mission L podtrhuje bílá metalíza s perleťovým nádechem. Celkově oběma modelům však punc luxusu a estetičnosti dává především dvoubarevná palubní deska a zářivě bílé komponenty kabiny.

Na tomto místě patří velký dík Ing. Michalu Velebnému – koordinátorovi sbírek, který umožnil studentům a „Oktavkářům“ prohlédnout si otevřené a zpřístupněné koncepty.

Málokdo z návštěvníků si na stránkách muzea přečte, že k výstavním prostorám patří i depozit, který letos prodělal nákladnou rekonstrukci a zároveň důslednou přeměnu vystavených vozidel. Depozit je přístupný po předešlé domluvě na call-centru Škoda-Muzeum a bývá zpřístupňován větším skupinám. (Z vlastní zkušenosti ale vím, že stačí poprosit sympatické a velmi ochotné dámy na recepci a ony Vám depozit rády i s výkladem ukáží).

Co je na depozitu tak úžasného? Obsahuje koncepty vystavované v Ženevě, ale i v Paříži. Od letošního dubna se ke Škodě Tudor – konceptu z roku 2002, dvěma konceptům Yeti, připojily nově i Škoda Ahoj – koncept budoucího Citiga, ale zejména nádherně žluté malé SUV Škoda Joyster – koncept na platformě Fabie s orientací na mladé lidi a Škoda Yeti – koncept 2005 Open Roof Concept.

Celková hodnota vystavených konceptů se blíží milionu eur. Pro milovníky starší historie Škodovky se však najde i jeden velmi zajímavý kousek a to Upír z Ferratu – Škoda 110 Super Sport. Jak nám bylo vtipně vysvětleno: první plně ekologický vůz, který jezdí na krev – deklarovaná spotřeba: 2 milenky a jedna tchýně na den.

Škoda závod – od prvotní cívky plechu až po zkušební polygon STK

Pro ty, kdo opravdu chtějí něco vidět, můžeme jen doporučit návštěvu závodu. K prohlídce je v MB možno objednat lisovnu, motorárnu, svařovnu a dokončovací linku. Po předběžné domluvě lze objednat prohlídku, která čítá lisovnu, svařovnu a dokončovací linku Fabie III a Octavia III.

O samotné automobilce by bylo možno popsat hektary stran. Kdo z laiků neviděl, neuvěří! Asi nejúžasnější částí je svařovna; hala, kde se odehrává tanec Kuka-robotů. Zde návštěvník uvidí od svařování podvozků, přes přivaření bočnic, posléze střechy automobilů až po závěrečnou bránu, ze které je na dopravníku odvezena karoserie do lakovny. Zaměstnanci návštěvníkům ochotně přímo na hale ukáží podvozky určené na nedestrukční zkoušky. V samotném závodu je však dodržován přísný zákaz focení. Neméně zajímavá je i dokončovací linka závodu a polygon, kolem kterého je vedena trasa autobusu.

Zvláštní poděkování

Za gymnázium bychom chtěli velmi poděkovat:

  • Teamu Škoda Muzeum za vysoce nadstandardní rozšířenou prohlídku a privilegium otevřených konceptů, a dále pak za rozšířenou prohlídku závodu. Průvodkyně motorkářka Šárka se svou kolegyní předvedly vtipný, neotřelý a zábavný výklad, při kterém dokázaly zodpovídat dotazy a vtáhnout milovníky automobilů do historie Škody.
  • Velký dík patří i Ing. Viktoru Myslilovi – šéfu Octavia Clubu, bez jehož aktivní pomoci bychom nedokázali pokrýt celý autobus.

Odkazy

Muzeum – ŠKODA
Koncept od Škodovky si říká Vision D
Neoficiálně o Škodě Joyster: Půjde do výroby!
Škoda Mission L: desítky živých fotek nové Feldy

Mgr. Aleš Mazurek

« zpět